Delfstrahuizen pakt in en tegen Wolvega drie punten

5 februari 2017 16:15

Voor Delfstrahuizen was het zaak om te laten zien dat men goed uit de winterstop was gekomen. Hier had onder andere een prachtig trainingskamp in de Algarve plaats gevonden. Zaterdag 4 februari was Wolvega de tegenstander en het gat op de ranglijst tussen deze twee ploegen was voor deze wedstrijd niet zo groot.

Delfstrahuizen moest het doen zonder de afwezigen Albert van der Veen (aanvoerder) en linksback Berend Visser. Arjan Wever – nog niet helemaal hersteld van zijn blessure – zat wel weer op de bank. Delfstrahuizen ging vanaf de start volle bak en Wolvega had het daar behoorlijk moeilijk mee. Al in de tweede minuut was er een goede mogelijkheid voor Delfstrahuizen, maar deze werd niet benut. De gasten bepaalden het spel en het tempo. Na ongeveer tien minuten scoorde Evert de Jong de 0-1, na een rebound uit een vrije trap van (wie anders) Kevin Strampel. Ook na de treffer bleef Delfstrahuizen het spel dicteren, maar dit leidde niet tot een tweede treffer. Wolvega was af en toe gevaarlijk bij een uitbraak maar wist niet tot grote kansen te komen. Het middenveld van Delfstrahuizen, met Kevin Strampel, Evert de Jong en Steven Thuis, had de controle en liet Wolvega niet aan voetballen toe komen. Na een boeiende 1e helft werd er met een 0-1 stand de kleedkamer opgezocht.

Na de rust kwam Wolvega erg sterk uit de startblokken en zette Delfstrahuizen flink onder druk. Er werd nu vooral de lange bal gespeeld, omdat men er voetballend niet doorheen kwamen en daar had Delfstrahuizen het moeilijk mee. Na ongeveer een kwartier in de tweede helft scoorde Wolvega de 1-1 en dat leek gezien het spelbeeld terecht. Het opportunisme van Wolvega had gerendeerd. De trainer van Delfstrahuizen deed een paar coachende omzettingen, zodat de lang bal niet meer zo gevaarlijk was en hierdoor kantelde de wedstrijd qua spelbeeld weer in het voordeel van Delfstrahuizen. Uit de inzet en bevlogenheid sprak de wil hier de volle winst te willen behalen. Zo'n tien minuten voor tijd kopte Jelle Wesselius de dik verdiende 1-2 snoeihard tegen de touwen. De laatste 10 minuten probeerde Wolvega nog van alles, maar wist het maar één keer gevaarlijk te worden door een bal op de lat. Delfstrahuizen wisselde Steffen Mulder (spits) die een zeer goede wedstrijd speelde, Evert de Jong die vandaag sterk was op het middenveld en Sjoerd de Haan, één van de meest dreigende spelers bij de withemden. Erin kwamen achtereenvolgens Toni Bongaerts, Arjan de Ruyter en Youri Duursma. Ondanks de spanning van de slotfase trok Delfstrahuizen de overwinning over de streep en mocht vooral weer het compliment uitgaan naar de teamprestatie en de werklust van Delfstrahuizen.

Foto's: Lenus van der Broek