Voorbeschouwing FC Wolvega - vv Delfstrahuizen

2 februari 2017 19:00

Aanstaande zaterdag komt er een einde aan de winterstop voor Delfstrahuizen 1. De equipe van trainer Martin de Jong reist af naar naar de nummer negen van de ranglijst: Wolvega. In de thuiswedstrijd wist Delfstrahuizen de punten nog ternauwernood binnen boort te houden. Matchwinner toen was Sjoerd de Haan die de enige treffer van de wedstrijd voor zijn rekening wist te nemen.

Voor Wolvega is dit de tweede wedstrijd na de winterstop. De paarshemden moesten vorige week aantreden op het kunstgras in en tegen Bolsward. In een teleurstellende wedstrijd kwamen beide ploegen niet verder dan een 1-1 gelijkspel. Zeker voor Wolvega waren de druiven zuur. Vlak na rust wisten de paarshemden op een 0-1 voorsprong te komen. Niet veel later kon Wolvega door middel van een penalty en een rode kaart aan de zijde van Bolsward de wedstrijd doen beslissen. Dit buitenkansje was echter niet aan Wolvega besteed. Het optische veldoverwicht werd niet uitgebuit en de paarshemden mochten zich uiteindelijk nog het gelukkigst prijzen met een 1-1 eindstand.

Voor Delfstrahuizen is het zoals gezegd de eerste wedstrijd na de winterstop. Na een geslaagd trainingskamp onder de Portugese zon en twee oefenwedstrijden lijken de withemden weer klaar om weer voor het ‘echie’ te spelen. Delfstrahuizen zal dan beter voor de dag moeten komen als voor de winterstop. In de laatste thuiswedstrijd van 2016 moesten de withemden hun meerdere erkennen in Nagele. De wedstrijd die hierop volgde werd er daarnaast geheel onnodig een 2-0 voorsprong uit handen gegeven in en tegen Makkum.

Voor Wolvega is het zaak om de tweede seizoenshelft meer punten te pakken dan voor de winter. Zeker gezien er deze week bekend is gemaakt dat er volgend jaar geen prestatievoetbal meer wordt gespeeld op de zondag. De club zag hierdoor genoodzaakt door de krappe selectie en het niet hebben van een noodzakelijk geachte 2e elftal. Dit betekend dat het zondag eerste elftal – uitkomend in de eerste klasse – in het seizoen 2017/2018 niet meer actief zal zijn. Belangrijk voor de club is dat het zaterdag prestatie-team dus op een zo hoog mogelijk niveau acteert.

Wanneer beide ploegen in het verleden naast elkaar worden gelegd is Delfstrahuizen in het voordeel. In de dertien confrontaties tussen beide ploegen wist Wolvega maar eenmaal te winnen. Dit gebeurde in het seizoen 2010/2011 toen de paarshemden met 2-1 te sterk waren. Deze resultaten uit het verleden bieden echter geen garantie voor de toekomst. In de thuiswedstrijd voor de winter wist Delfstrahuizen in een heetgebakerd potje uiteindelijk marginaal met 1-0 te winnen. Doordat het vlagsignaal van de grensrechter aan Wolvega zijde werd weg gewoven door de scheidsrechter  liepen de gemoederen zo hoog op dat laatstgenoemde besloot om de wedstrijd een kwartier stil te leggen. Uiteindelijk werd de wedstrijd uitgespeeld en bleven de ‘zwaarbevochten’ punten in Delfstrahuizen.

Selectie en technische staf hoopt aankomende zaterdag wederom een beroep te kunnen doen op de onvoorwaardelijke steun van de supporters om weer een goed resultaat te boeken.