Puntendeling in Makkum

11 december 2016 22:15

Delfstrahuizen heeft de laatste wedstrijd van het kalenderjaar afgesloten met een gelijkspel in en tegen Makkum. Mede door een klinkende 5-0 zege van Nagele op Bolsward gaat Delfstrahuizen als 4e de tweede seizoenshelft in. In de eerste helft was het spelbeeld aan beide kanten gelijk, beide ploegen kwamen niet tot grote kansen en de kansen die ontstonden kwamen door dode spelsituaties. Een prima vrije trap en een individuele actie van Kevin Strampel zorgde ervoor dat Delfstrahuizen met een 0-2 voorsprong de rust in ging. In de tweede helft werd de druk van Makkum Delfstrahuizen te veel, in de laatste minuut wist de thuisploeg na een discutabel moment de 2-2 te maken.

In de openingsfase was het Makkum wat vooral het spel bepaalde op de helft van Delfstrahuizen. De gasten lieten het initiatief dan ook aan de thuisploeg. Een fors aantal corners zorgden soms voor wat gevaarlijke momenten voor de goal van de uitstekend keepende Pieter de Ruyter. Tot echt uitgespeelde kansen kwam Makkum zeker niet. Na het eerste kwartier speelde Delfstrahuizen zich onder de druk van Makkum uit door de lange bal te spelen op de gevaarlijke spits Jelle Wesselius. Dit zorgde er dan ook voor dat Kevin Strampel een vrije trap op zo’n 20 meter van de goal kreeg en deze in de 20e minuut feilloos in de linkerhoek schoot: 0-1. Het spelbeeld bleef na de 0-1 vrijwel het zelfde. Ook Makkum kreeg nadat Albert van der Veen aan de noodrem trok – de scheids bestrafte de aanvoerder met een gele kaart – een vrije trap op een ideale positie. Deze inzet werd echter hoog over geschoten. Na zo’n 35 minuten spelen kreeg Kevin Strampel, na een goede verdedigende actie van Hindrik Hof, de bal aan de linkerkant op de helft van Makkum. Door een goede actie en knap schot rechts in de hoek stond Delfstrahuizen plots op 0-2. Op slag voor rust zorgde Pieter de Ruyter ervoor dat de voorsprong intact bleef. Met een keurige ingreep wist hij de bal via zijn voet en uiteindelijk met hulp van de lat uit de goal te ranselen.

Na rust was kwam Makkum sterk uit de kleedkamer, met veel druk op de helft van Delfstrahuizen zorgde Makkum ervoor om al na 10 minuten in de tweede helft de 1-2 binnen te schieten. Doelpuntenmaker was Vilmar Hartman. Deze tegentreffer kwam toch wel te vroeg voor Delfstrahuizen aangezien er nog een dik half uur te spelen was. Mede door verre ingooien en vrije trappen vanaf de zijkanten ontstonden er soms hachelijke moment voor de goal van Delfstrahuizen. Toch was de beste kans voor de bezoekers, een messcherpe counter zorgde ervoor dat Kevin Tinga bijna 1-3 op zijn naam had staan, de bal ging net voorlangs. In de 89e minuut zorgde Makkum dan ook voor de 2-2 waar het de gehele 2e helft al naar opzoek was. Een afdraaiende corner werd door Pieter uit de lucht geplukt, de lange verdediger van Makkum zorgde ervoor dat Pieter zover uit balans werd gebracht dat de bal voor de voeten belandde voor Daniël Buxton, hij schoot de bal in het vrijwel lege goal. De cruciale beslissing van de scheidsrechter maakte het dan ook extra zuur voor Delfstrahuizen.

Met 22 punten uit 12 duels bezit Delfstrahuizen een 4e plek waarmee Delfstrahuizen na de winterstop nog volop mee doet om de bovenste plekken in de 4e klasse A. We zien jullie dan ook graag terug op 28 januari wanneer de 2e seizoenshelft wordt afgetrapt met een thuiswedstrijd tegen Tollebeek.