Voorbeschouwing Makkum - Delfstrahuizen

8 december 2016 18:30

Aanstaande zaterdag staat de laatste competitiewedstrijd van 2016 alweer op het programma. Het jaar is weer omgevlogen met hoogte- maar helaas ook dieptepunten. Het eerste elftal moest na een teleurstellend seizoen een stap terug doen naar de vierde klasse. Na de zomer stond de (nieuwe) technische staf voor de opdracht om in samenwerking met de selectie een positief seizoen te draaien. Tot op heden lukt dit alleraardigst en mag de equipe van Martin de Jong aankomende zaterdag op bezoek bij Makkum een gooi doen naar de tweede plek.

Op dit moment bezetten de withemden een derde positie. De verwachtingen bij Delftrahuizen voorafgaand aan dit seizoen waren nogal verdeeld. De ene helft vond dat Delfstrahuizen om de bovenste plaatsen mee zou moeten doen terwijl de andere helft vond dat de withemden zich eerst maar eens moest gaan handhaven. Uiteindelijk lijkt Martin de Jong de koppies goed op scherp te hebben gezet gezien de derde plaats die men op dit moment bezet. In een vrij degelijke eerste helft van het seizoen werden de drie punten aan één geregen.

Afgelopen zaterdag was hier weinig van terug te zien en haperde de machine. In een matige wedstrijd had Delfstrahuizen het lastig tegen Nagele en verloor dan ook met 1-2. De withemden hadden geen antwoord op de behendige spits Withaar. Ondanks dat er niet veel werd weggegeven bleek spits Withaar niet veel kansen nodig te hebben om tot scoren te komen. Uiteindelijk wist hij heel Delfstrahuizen met een katerig gevoel achter te laten. Aankomende zaterdag mag de ploeg van trainer Martin de Jong zich revancheren in een andere topper. Delfstrahuizen reist af naar het eveneens gedegradeerde Makkum.

Ook Makkum heeft een minder jaar achter de rug. Nadat Delfstrahuizen al vrij snel was gedegradeerd moesten ook de rood-withemden een stapje terug doen naar de vierde klasse. In een confrontatie over twee wedstrijden moest de ploeg van toenmalig trainer Jarno Croes zijn meerdere erkennen in AVC. In een bloedstollend duel moesten penalty’s uiteindelijk de beslissing brengen. De ploeg uit Sexbierum wist uiteindelijk met vijf penalty’s één meer te maken dan Makkum.

Dit jaar doet Makkum het net als Delfstrahuizen redelijk tot goed. Met de nieuwe trainer Ton Hartman aan het roer staan de rood-withemden op een prima tweede plaats. Vooral de laatste wedstrijden lijkt Makkum in een bloedvorm. De laatste vier wedstrijden werden allen gewonnen. Met drie doelpunten tegen en veertien voor werden Tollebeek, Wolvega, Bolsward en Mulier aan de zegekar gebonden.

Vorig jaar stonden beide ploegen ook tegenover elkaar. In beide confrontaties waren de rood-withemden te sterk voor Delfstrahuizen en werd er dan ook twee keer verloren. Voor de eerste selectie plus begeleiding de taak om revanche te nemen en hierdoor het jaar 2016 ook goed af te sluiten. Bij winst zal Delfstrahuizen als nummer twee de winterstop in gaan. Bij een verlies kunnen de withemden zelfs af zakken naar een vijfde plaats.

De selectie en begeleiding hoopt dit jaar nog één keer een beroep te doen op het trouwe publiek.

Tot zaterdag!