'De zaterdag van de senioren'

5 december 2016 18:30

Onder prachtige omstandigheden werd er afgelopen zaterdag door alle seniorenteams afgetrapt. Helaas beging het eerste elftal een misstap door met 1-2 te verliezen van Nagele. De overige (mannen)teams wisten hun wedstrijd wel te winnen. Delfstrahuizen 4 mag zich op dit moment zelfs even koploper noemen. De dames wisten niet verder te komen dan een 1-1 gelijkspel tegen Tonego.

Delfstrahuizen 1

Het eerste elftal moest aantreden tegen het tot nog toe ‘wisselvallige’ Nagele. De polderploeg had voorafgaand aan deze wedstrijd vier punten minder dan Delfstrahuizen. Er kon dus afstand worden genomen op de ranglijst. Helaas bleek al snel dat dit geen eenvoudige middag zou worden. Nagele wist na een paar minuten al op voorsprong te komen door uitblinker Ad Withaar. De withemden wisten de wedstrijd maar niet naar hun hand te zetten. De kansen die er werden gecreëerd konden dan ook niet tot doelpunt worden gepromoveerd. Een kwartier voor tijd was het wederom Ad Withaar die Delfstrahuizen in rouw dompelde, via een prachtig diagonaal schot in de bovenhoek liet hij keeper Pieter de Ruyter kansloos. In de slotfase van het duel moest een middenvelder van Nagele nog vroegtijdig douchen door zijn (terechte) tweede gele kaart. In de slotfase wist Jelle Wesselius de spanning nog terug te brengen door de 1-2 binnen te schieten maar verder kwam de ploeg van trainer Martin de Jong niet.

Delfstrahuizen 2

Voor Delfstrahuizen 2 waren de laatste drie punten al enige tijd geleden. 15 oktober werd er voor het laatst gewonnen, op Urk was men toen met 0-1 te sterk. Afgelopen zaterdag was men er dan ook op gebrand om weer eens drie punten te pakken. Dit moest gebeuren in de derby tegen Oudehaske 2. De gasten stonden er net als Delfstrahuizen met 13 punten niet rooskleurig voor. In een wedstrijd vol passie en strijd wist Delfstrahuizen uiteindelijk met 1-0 te winnen. In de eerste helft had de ploeg van leiders Sipke Kootstra, Sebastiaan Baanstra en Harmjan Schippers een overwicht. Dit overwicht werd maar één keer uitgedrukt tot een doelpunt. Via een corner was het Jelle Wesselius die de bal kiezelhard binnen wist te koppen. In de tweede helft kon de wedstrijd beide kanten op maar wisten de withemden de voorsprong uiteindelijk over de streep te trekken.

Delfstrahuizen 3

Het derde elftal had de opdracht om in en tegen Bolsward drie punten op te halen. Uiteindelijk resulteerde dit na negentig minuten in een 2-3 eindstand. De withemden hadden zich het een stuk gemakkelijker kunnen maken door effectiever met de kansen om te gaan. Desondanks werd er voor de derde keer drie punten gepakt waardoor Delfstrahuizen weer een aantal plaatsen opschuift binnen de ranglijst. Via doelpunten van Luke Bongaerts, Theunis Holtrop en Kees Boon stonden de withemden uiteindelijk op een comfortabele voorsprong. Bolsward wist echter uit een van hun spaarzame kansen wederom terug te komen tot 2-3. Delfstrahuizen liet het uiteindelijk niet verder komen en kon drie punten mee nemen naar Sportpark de Kampen. Door deze overwinning weet Delfstrahuizen de aansluiting te vinden bij de grote middenmoot.

Delfstrahuizen 4

Om 14:30 stond er nog een thuiswedstrijd op het programma. Het hoog geklasseerde Delfstrahuizen kreeg bezoek van hekkensluiter HJSC 3. Op basis van de ranglijst moest dit niet een al te lastige opgave worden. Van onderschatting bleek dan ook geen sprake. Met rust stonden de withemden al op een 2-0  voorsprong. Jelmer Kraak wist - naar eigen zeggen - vanaf zestig meter de score te openen. Gezien de glimlach moeten we dit maar met een korreltje zout nemen. Bernardus Holtrop wist uiteindelijk de score te verdubbelen. Ook in de tweede helft had men geen moeite met de gasten en wist het via doelpunten van Wilco de Vries en Niels van der Veen de score uit te breiden naar 4-0. Het slotakkoord was voor HJSC die met een ‘eretreffer’ voor de 4-1 eindstand zorgde. Voor Bernardus Holtrop is het afwachten of hij de volgende wedstrijd wel gaat halen. De buitenspeler kreeg tijdens de wedstrijd te maken met wel een heel merkwaardige blessure. Holtrop zelf was not amused: ‘Neffens my bin ik troch mien bil gien’.

EBC/Delfstrahuizen VR1

De dames kwamen op het eigen Sportpark Op ‘e Jister niet verder dan een 1-1 gelijkspel tegen Tonego. Ondanks dat er niet veel kansen werden gecreëerd had de thuisploeg een licht veldoverwicht. Na twintig minuten spelen wist EBC/Delfstrahuizen op voorsprong te komen. Alise Borger wist een voorzet knap binnen te werken met de knie. Na rust bleken de rollen omgedraaid en hadden de polderbewoners het betere van het spel. Het goed combinerende Tonego wist uiteindelijk terug te komen tot 1-1. Hier bleef het bij waardoor beide ploegen genoegen moesten nemen met een punt. Gezien het wedstrijdbeeld kon men hier wel mee leven.