Voorbeschouwing Delfstrahuizen - Nagele

30 november 2016 19:15

Met nog twee wedstrijden voor de boeg staat de winterstop alweer bijna voor de deur. Met 21 punten uit tien wedstrijden kent de equipe van Martin de Jong tot nog toe een prima eerste seizoenshelft. De komende twee wedstrijden zal men echter nog alles uit de kast moeten halen om de eerste seizoenshelft ook goed af te sluiten. Aankomende zaterdag staat de op een na laatste speelronde en tevens de laatste thuiswedstrijd van het jaar 2016 op het programma. Op het eigen Sportpark de Kampen zal Delfstrahuizen af moeten rekenen met het wisselvallige Nagele.

Vorige week moesten de withemden afreizen naar het goed presterende Scharnegoutum’70. In een boeiende confrontatie volgde er uiteindelijk een verdiende puntendeling: 1-1. Als er toch nog één ploeg de meeste aanspraak op de overwnning maakte was het Delfstrahuizen. De withemden bleken net als eerdere wedstrijden in de slotfase nog wat over te hebben ten opzichte van de tegenstander. Uiteindelijk bleek het slotoffensief niet genoeg en moest men genoegen nemen met een punt.

Met nog twee lastige tegenstanders voor de boeg zal er aankomende zaterdag als eerste moeten worden afgerekend met Nagele. Ondanks de vele kwaliteiten presteren de polderbewoners uiterst wisselvallig dit seizoen. De ploeg van Bennie Vissers weet de ene week een knap resultaat te boeken om vervolgens weer te verliezen bij een laagvlieger. Vorige week wist het hekkensluiter Lions’66 met een 9-2 monsterscore naar huis te sturen. De twee wedstrijden hier voor ging men weer verassend ten onder bij degradatiekandidaten Creil en Wolvega.

Nagele is tevens een ploeg dat afhankelijk is van drie broers. Ad, Jos en Huub Withaar staan elk seizoen garant voor een groot aantal doelpunten. Spits en oudste broer Ad is daarnaast ook hard onderweg om Nagele’s topscorer aller tijden te worden. Hier heeft hij nog dertien doelpunten voor nodig. Nagele weet sowieso het net makkelijk te vinden. Samen met Makkum wist het tot nog toe de meeste doelpunten te maken (30). Achterin heeft men met leider Hugo Jongejan een speler die de klappen van de zweep kent. De centrale verdediger heeft met Flevo Boys in het verleden op een hoog niveau geacteerd.

Deze clash staat ook in het teken van de strijd tussen twee “dikke” vrienden. Bennie Vissers en Martin de Jong kennen elkaar onder andere nog van hun tijd bij Flevo Boys. De twee trainers zullen aankomende zaterdag – in ieder geval voor negentig minuten – even geen vrienden zijn aangezien beide ploegen de drie punten goed kunnen gebruiken. Delfstrahuizen kan de tweede plek weer overnemen van Makkum en Nagele wil graag aansluiting houden met de top van de ranglijst.

Welke spelers moeten zorgen voor de drie punten is nog niet bekend. Trainer Martin de Jong kan in ieder geval beschikken over een nagenoeg fitte selectie. Alleen rechtsback Arjan Wever moet – in ieder geval tot de winterstop – verstek laten gaan wegens knieklachten. Ook de langdurig geblesseerde Edwin Wind is nog niet van de partij. De overige selectieleden lijken fit waardoor de technische staf voldoende mogelijkheden heeft om uit te kiezen.