Voorbeschouwing Scharnegoutum '70 - Delfstrahuizen

24 november 2016 17:30

Aanstaande zaterdag staat de clash tussen Scharnegoutum ’70 en Delfstrahuizen op papier. Beide ploegen kennen tot dusverre een uitstekende seizoenstart en doen dan ook volop mee met de bovenste plaatsen. Vooral van Scharnegoutum’70 mag dit toch wel verassend worden genoemd. Na negen moeilijke jaren in vijfde klasse – met zelfs een 1-jarig uitstapje naar de zesde klasse – doet de promovendus het dit jaar uitstekend met zeventien punten uit tien wedstrijden. Delfstrahuizen wist vorige week in zijn inhaalwedstrijd met 1-3 te winnen van hekkensluiter Lions. Hierdoor deed men goede zaken en wist de equipe van trainer Martin de Jong de tweede plaats te veroveren.

De thuisploeg wist vorig jaar in een spannende titelstrijd uiteindelijk af te rekenen met FDS. Beide ploegen stonden het gehele jaar bovenaan, door middel van een beslissingswedstrijd mocht Scharnegoutum ’70 zich uiteindelijk de terechte kampioen noemen. De ploeg van toenmalig-trainer Marco Hoekstra wist de kampioenswedstrijd binnen zeven minuten volledig in het slot te gooien waardoor Scharnegoutum ’70 zich na negen jaar weer mocht opmaken voor de vierde klasse.

In die vierde klasse gaat het tot nog toe voortvarend. Scharnegoutum ’70 staat op een keurige vierde plek. Vooral op eigen veld heeft men een moeilijk te kloppen ploeg. Alleen Makkum wist de thuisploeg te verschalken op het eigen sportcomplex ‘De Kromme Tille’. Ook in de beker weet Scharnegoutum ’70 te verassen. Vorige week wist de equipe van trainer Remco Bervoets de laatste 32 van het bekertoernooi te bereiken ten koste van Ropta Boys.

Delfstrahuizen wist zichzelf vorige week een goede dienst te bewijzen door te winnen van Lions ’66. Na een lastige eerste helft ging men uiteindelijk met een 1-1 stand de rust in. Na rust was het Delfstrahuizen dat de lakens uitdeelde. Door doelpunten van Toni Bongaerts en Arjan de Ruyter werd uiteindelijk de winst veilig gesteld. Toch zal men beter en scherper moeten zijn tegen een gevaarlijke ploeg als Scharnegoutum ’70 die ongetwijfeld meer bagage met zich mee brengt dan Lions ’66.

Voor Delfstrahuizen is het zaak om met name te letten op all-time topscorer Marcel Boersma (207 doelpunten) en de tweeëntwintigjarige Jaider Pommer. Beide hebben ze met respectievelijk vier en negen doelpunten een groot aandeel in de doelpuntenproductie dit jaar. Aan de andere kant heeft Delfstrahuizen weer de beschikking over de in vorm zijnde Kevin Strampel en Sjoerd de Haan. Vorige week moesten zij verstek laten gaan. Beide spelers wisten dit jaar ieder al zes keer het net te vinden. Samen met topscorer Kevin Tinga heeft trainer Martin de Jong drie spelers in zijn ploeg die gemakkelijk het net weten te vinden.

De opstelling zal pas zaterdag bekend worden gemaakt. De selectie en technische staf hoopt op de steun van de supporters om ook deze lastige wedstrijd met een goed resultaat af te sluiten.