Voorbeschouwing Lions'66 - Delfstrahuizen

17 november 2016 17:15

Delfstrahuizen reist aanstaande zaterdag af naar Leeuwarden voor de confrontatie met Lions’66. Dit duel had 5 november plaats moeten vinden ware het niet dat dit wegens trieste omstandigheden werd afgelast. Aangezien beide ploegen niet meer actief zijn in de beker kan het duel aankomende zaterdag in het beker/inhaal programma worden afgewerkt. Dit duel is een confrontatie tussen de nummer drie en de hekkensluiter van de vierde klasse A. De thuisploeg heeft het ontzettend lastig dit jaar. Wanneer dit seizoen en het vorige naast elkaar wordt gelegd kan de conclusie worden getrokken dat klasse 4A beduidend sterker is dan 4B. Vorig jaar eindigden de Leeuwarders namelijk keurig zevende in de 4e klasse B. Dit jaar is alles anders en staat de ploeg van trainer Jan Faber stijf onderaan met één punt uit acht wedstrijden.

De start van de competitie was een dramatische voor de ‘Liwwadders’. Na vijf wedstrijden stond het troosteloos onderaan met nul punten. Men kreeg maar liefst 23 doelpunten tegen en wist zelf maar vier te maken. Toch lijkt Lions’66 betere tijden tegemoet te gaan. Een aantal blessuregevallen lijken weer fit en men boekt ook betere resultaten dan in het begin van het seizoen. Vanaf de zesde wedstrijd – de uitwedstrijd in Bolsward – lijkt men het aardig op de rit te hebben. In een gelijkwaardig duel wist de ploeg van trainer Jan Faber nog net geen punten te pakken (3-2 verlies). De week erop was het wel raak, in eigen huis werd er tegen FC Wolvega verdienstelijk met 2-2 gelijk gespeeld. Ook de onbetwiste koploper VHK had het in eigen huis ontzettend lastig tegen Lions’66. Met hangen en wurgen wist de koploper uiteindelijk met 2-0 te winnen waar een gelijkspel niet geheel onverdiend was geweest.

Delfstrahuizen lijkt zich na een aantal tegenslagen weer te hebben opgericht. De uitschakeling in de beker en het verlies tegen koploper VHK zijn uiteindelijk goed verwerkt. In de twee wedstrijden die hierop volgden werd namelijk de volle zes punten gepakt. In een zeer slecht eerste uur stond Delfstrahuizen geheel verdiend met 2-0 achter in Witmarsum. De withemden wisten uiteindelijk de rug te rechten en Mulier gedesillusioneerd achter te laten met een 2-3 verlies. Vorige week had de ploeg van trainer Martin de Jong eigenlijk geen kind aan Creil en wist het met 3-1 te winnen. Delfstrahuizen sprong (vooral) de eerste helft ontzettend slordig om met de kansen waardoor de eindstand nog enigszins dragelijk was voor de Polderbewoners.

De confrontatie tegen Lions’66 is eentje die nog niet zo vaak is gespeeld. Beide ploegen speelden voor het laatst tegen elkaar in het seizoen 2000/2001. In de toenmalige zesde klasse waren de ‘Liwwadders’ met 4-2 te sterk. De doelpunten aan Delfstrahuizen zijde werden gemaakt door Edwin van der Avoird en Michel de Vries. Op dit moment is Delfstrahuizen gezien de competitiestand aan zijn stand verplicht om te winnen. Van onderschatting mag echter geen sprake zijn aangezien Lions’66 de laatste weken heeft aangetoond een stugge tegenstander te zijn. Aan trainer Martin de Jong de taak om de ploeg op scherp te zetten voor deze confrontatie. Bij een winstpartij weet Delfstrahuizen de tweede plaats over te nemen van Makkum. Tevens wordt er een gaatje geslagen met een aantal directe concurrenten.

De wedstrijd staat onder leiding van de heer G.J. Bakker. De selectie en technische staf hoopt wederom een beroep te kunnen doen op de onvoorwaardelijke steun van de supporters.