Voorbeschouwing Delfstrahuizen - Creil

10 november 2016 23:15

Het eerste elftal van Delfstrahuizen mag zaterdag aantreden tegen promovendus Creil. De polderploeg speelde in het seizoen 2010/2011 nog in de derde klasse maar zakte binnen twee jaar terug naar de vijfde klasse. Uiteindelijk wist de polderploeg vorig jaar weer te promoveren na vier wisselvallige jaren. De ploeg van trainer Jan Schenk nam de eerste periode over van kampioen Scharnegoutum’70. In de strijd om promotie werd men gekoppeld aan IJVC. In een tweeluik was Creil veel te sterk voor de vierdeklasser waardoor de promotie kon worden gevierd.

Ondanks het nog prille seizoen worden de verhoudingen binnen deze competitie al snel duidelijk. De polderploeg lijkt dit jaar voor degradatie te moeten vechten. Op dit moment wordt er een tiende plaats bezet met acht punten. De promovendus heeft net als nummer acht en negen op de ranglijst – Tollebeek en Wolvega – acht punten. Op basis van doelsaldo moet men deze ploegen (nog) voor laten gaan. Aan de resultaten af te leiden lijkt Creil een moeilijk te kloppen ploeg. Alleen tegen Mulier (8-2) en VHK (1-6) moest men uiteindelijk het hoofd diep buigen.

Op papier lijkt de veel scorende aanval de beste linie van Creil. Met zestien treffers weet de polderploeg gemiddeld twee doelpunten per wedstrijd te maken. Vooral Jelle Loosman is een speler om in de gaten te houden. In de afgelopen drie jaar wist hij – in de vijfde klasse – 64 doelpunten te maken. Deze speler weet ook dit jaar het net makkelijk te vinden met zes doelpunten. Van aanpassingsproblemen aan het hogere niveau in de vierde klasse blijkt dus geen sprake. De lage positie op de ranglijst is te wijten aan het fors aantal tegentreffers. Met 27 tegentreffers lijkt de verdediging allerminst een zekerheid te zijn.

Delfstrahuizen lijkt dit jaar mee te gaan strijden om de bovenste plaatsen. Met veertien punten uit zeven wedstrijden staat het op een vierde plaats. Het lijkt erop dat een aantal ploegen zullen strijden om de titel ‘best of the rest’. Delfstrahuizen zal hiervoor moeten concurreren met Makkum, Bolsward, Nagele en Scharnegoutum’70. De equipe van trainer Martin de Jong staat weliswaar vierde maar heeft minder wedstrijden gespeeld dan Makkum en Bolsward de nummers twee en drie op de ranglijst.

Delfstrahuizen heeft net een vrij weekend achter de rug doordat de uitwedstrijd tegen Lions’66 werd uitgesteld. Om aansluiting te houden bij de bovenste drie ploegen zijn de withemden genoodzaakt om drie punten te pakken. Dat dit niet een gemakkelijke opgave wordt heeft Creil vorige week wel bewezen. Nagele werd in de polderderby met een 3-2 verlies zonder punten naar huis gestuurd. Ook Makkum moest een aantal weken terug genoegen nemen met een punt tegen de promovendus.

Welke spelers moeten zorgen voor een overwinning is nog niet bekend. Wel maakt Evert de Jong zijn rentree binnen de wedstrijdselectie na langdurig blessureleed. Trainer Martin de Jong kan (nog) geen beroep doen op Arjan de Ruyter die wel de looptraining heeft hervat. Ook de langdurig geblesseerden Edwin Wind en Marco de Jong zullen niet van de partij zijn.