Voorbeschouwing Mulier - Delfstrahuizen

27 oktober 2016 23:00

Aanstaande zaterdag staat de traditioneel lastige uitwedstrijd tegen Mulier op het programma voor Delfstrahuizen. De withemden wisten in de laatste 5 edities maar 1 keer te winnen in Witmarsum. Dit gebeurde in het seizoen 2013/2014 toen Delfstrahuizen met 1-2 wist te winnen door een eigen doelpunt en een treffer van Arjan Wever. Delfstrahuizen vind zichzelf op dit moment terug in de top van de ranglijst. Aan de kant van Mulier ziet het er echter een stuk minder rooskleurig uit. De ploeg van Marco Vlap staat met zes punten uit zeven wedstrijden op een teleurstellende 10e plaats.

Helaas moesten beide clubs dit jaar een stapje terug doen naar de vierde klasse. Helemaal voor Mulier was dit wel even slikken, de roodhemden behoorden al jaren tot het interieur van de derde klasse. Vanaf 1996 speelde men – met één klein uitstapje naar de tweede klasse – al 20 jaar in de derde klasse. Dat een terugkeer naar de derde klasse niet zo vanzelfsprekend is heeft men in Witmarsum ondertussen ook ondervonden.  De thuisploeg kreeg de eerste twee wedstrijden meteen nederlagen toegediend door Nagele en Bolsward. Vooral de nederlaag tegen Nagele (2-6) in eigen huis bleek een forse.

De eerste overwinning van het seizoen werd behaald tegen Creil. De polderploeg werd met een enorme 8-2 oor wassing weer naar huis gestuurd. De week erna wist men ook de eerste uitwedstrijd te winnen. In Leeuwarden werd er met 0-3 gewonnen van rode lantaarndrager Lions’66. Deze ‘winning mood’ bleek echter niet van lange duur. De derby tegen Arum werd in eigen huis pijnlijk verloren met 0-1 en een week later wist ook Top’63 de ploeg van Marco Vlap over de knie te leggen. Het wisselvallige seizoen zal ongetwijfeld te maken hebben met de afwezigheid van de gebroeders Sprik. De jongste van de twee broers – Herman Sprik –  stond elk jaar wel garant voor 10 doelpunten. Oudere broer Geert Sprik was achterin altijd het slot op de deur.

Delfstrahuizen heeft een moeilijke week achter de rug. In en tegen Bakkeveen werd men na verlenging uitgeschakeld in de beker. Afgelopen zaterdag was de eerste verliespartij in de competitie een feit nadat koploper VHK met 1-3 te sterk was op Sportpark de Kampen. De withemden gaven in beide wedstrijden niet veel weg maar via ongelukkige momenten wist men toch de doelpunten tegen te krijgen. Vooral de competitiewedstrijd tegen VHK bleek gezien de ranglijst een domper. Het gat met de koploper bedraagt door deze verliespartij maar liefst 7 punten. Het is zaterdag voor de defensie van Delfstrahuizen zaak om topscorer (9 doelpunten) van de competitie – Gert Jan Meekma – in de gaten te houden. Saillant detail is dat zeven van zijn negen doelpunten werden gemaakt in de 8-2 gewonnen wedstrijd tegen Creil.

Ondanks de verschillen op de ranglijst mag van onderschatting geen sprake zijn, zeker niet gezien de resultaten in het verleden. Welke spelers moeten zorgen voor drie punten op het kunstgras in Witmarsum is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat spits Arjan de Ruyter nog verstek moet laten gaan wegens hamstringklachten. Bij winst staat Delfstrahuizen op een gedeeld tweede plaats met Nagele. Ook Bolsward zou zich hier nog bij kunnen voegen wanneer men zaterdag weet te winnen van Arum. Na de wedstrijd is er een Oktoberfest in de kantine. Laten we hopen dat onze mannen het feestje wat kunnen vergroten door drie punten mee te nemen.