Delfstrahuizen en Oudehaske in evenwicht

13 november 2023 17:00

Het waren alweer een aantal jaren geleden dat beide ploegen elkaar in competitieverband troffen. Oudehaske wist zich jarenlang te handhaven in de 3e klasse maar hier kwam afgelopen jaar dan een einde aan. Het is voor de oranjehemden te hopen dat men hier niet zo lang in blijft bungelen als Delfstrahuizen. De withemden komen namelijk al voor het achtste achtereenvolgende jaar hier in uit. Beide ploegen hebben overigens voldoende kwaliteiten om een rol van betekenis te spelen dit jaar. In deze klasse ontlopen de opponenten elkaar nauwelijks en ook dit was afgelopen zaterdag te zien: 2-2.

De ploeg van Klaas Jongsma begon voorzichtig aan de wedstrijd in Oudehaske. De thuisploeg maakte het spel zonder echt gevaarlijk te worden. Dit kantelde echter na zo’n tien minuten spelen toen Delfstrahuizen meteen op voorsprong kwam. Een prachtige voorzet van Jelle Vaartjes kwam op het hoofd van Ditmer Slump terecht die knap tegendraads binnen kopte.

Oudehaske had na de openingstreffer – en vrijwel de gehele eerste helft – moeite met het middenveld van Delfstrahuizen waar men vaak werd overlopen. Na zo’n 25 minuten spelen wisten de withemden de marge dan ook terecht te verdubbelen. Een scherpe corner van Evert de Jong werd niet goed weg gewerkt door Oudehaske speler Sebastiaan de Leeuw waardoor de bal pardoes in één keer in de goal belandde.

Helaas is Delfstrahuizen er koning in om een tegenstander terug in de wedstrijd te laten komen. Hier was afgelopen zaterdag dan ook geen uitzondering op. Een bal kwam bij de snelle Joran Overwijk terecht die vervolgens in de één op één situatie met doelman Pieter de Ruyter geen fout maakte: 1-2. Met deze tussenstand ging men ook rusten en hier mochten de gastheren het meest tevreden mee zijn.

Na rust een totaal ander spelbeeld. Oudehaske was veelvuldig in balbezit. Delfstrahuizen daarentegen beperkte zich veelal tot verdedigen. De ploeg van Jongsma zal zich toch eens achter de oren moeten krabben waarom er vaak maar één helft echt gevoetbald wordt. Aan de andere kant speelden de withemden wel zakelijk want Oudehaske kon maar moeilijk echt gevaarlijk worden.

Delfstrahuizen werd dit overigens wel aan de andere zijde. De – ietwat in de war zijnde verslaggever – van Oudehaske heeft blijkbaar niet helemaal goed opgelet in deze situatie want dit ging iets anders dan beschreven. Een pegel van afstand van routinier Albert van der Veen spatte uiteen op de lat. Deze bal bleef echter in het spel en het was Ditmer Slump die de bal voor wist te koppen waarbij Kean Bakker het verlossende tikje wist te geven. Op appelleren van geheel Oudehaske vond – de geheel in verkeerde positie staande – grensrechter het toch maar een goed idee om de vlag weifelend in de lucht te steken. Gezien het langdurende fluitsignaal had de scheidsrechter hier ook zijn twijfels bij maar ging hier uiteindelijk wel in mee.

Na deze opsteker voor Oudehaske kwam Delfstrahuizen even later ook goed weg. Na een knappe steekpass wist Joran Overwijk vlak daarna de 2-2 tegen de touwen te schieten. De scheidsrechter ging echter ook mee met de grensrechter van Delfstrahuizen die hier buitenspel in zag. Ook hier waren twijfels over nadien. Echter bleek dit wel uitstel van executie en dit mocht Delfstrahuizen zichzelf aanrekenen. Men kreeg een scheidsrechterbal op eigen helft maar leverde deze knullig in. Vervolgens lieten de verdedigers van Delfstrahuizen zich kinderlijk uitspelen en kwam de bal bij – wederom – Joran Overwijk terecht die geen fout maakte.

Het was wonderbaarlijk dat dit juist voor een ommekeer in het spel zorgde. Je zou verwachten dat Oudehaske door wilde drukken maar het waren juist de gasten die het spel weer over namen. En dit resulteerde in een groot aantal kansen. Met name Toni Bongaerts en Kean Bakker hadden de 2-3 op hun schoen maar zij hadden het vizier niet op scherp. Echter, de allergrootste kans kwam op naam van Hindrik Hof. Laatstgenoemde omspeelde de doelman maar schoot de bal vervolgens vol op de kruising. Niet veel later bleek dit het laatste wapenfeit gezien het fluitsignaal van de scheidsrechter.

Uiteindelijk konden beide ploegen wel leven met een punt en was het nog lang gezellig in de kantine bij Oudehaske. Volgende week neemt Delfstrahuizen het thuis op tegen het steeds meer in vorm komende Olympia ’28.