Delfstrahuizen redt vege lijf en dompelt Ouwe Syl in rouw

8 juni 2023 19:15

Na een seizoen vol pech en blessures was Delfstrahuizen genoodzaakt om nacompetitie te spelen. Op één doelpunt na moest men Sleat voor zich dulden. Laatstgenoemde werd in de laatste competitiewedstrijd nog wel met 3-1 aan de kant gezet maar dit bleek net niet genoeg. De tegenstander binnen de nacompetitie kwam uit de halve finale tussen Ouwe Syl en Surhuisterveen. Eerstgenoemde was echter veel sterker waardoor beide 4e klassers zich op mochten maken voor deze kraker. Op het prachtige neutrale terrein van TOP’63 werd deze wedstrijd onder toeziend oog van honderden toeschouwers afgewerkt. De withemden waren vervolgens veel te sterk en wonnen dik verdiend met 4-1.

Het begin was nog aftasten voor beide ploegen. Er stond natuurlijk voor de twee opponenten veel op het spel aangezien degradatie toch iets pijnlijker voelt dan het niet behalen van promotie. En dit was dus ook duidelijk kenbaar. Het eerste wapenfeit kwam van Ouwe Syl. Het was Oebele Twijnstra die net naast kopte uit een goed genomen vrije trap. Hierna nam Delfstrahuizen het heft in handen en gaf het niets meer weg de eerste helft. Er was wel veel balbezit maar er werd te snel de lange bal gezocht. Echter, toen iedereen daar klaar mee leek te zijn werd hierop volgend Wisse Wieringa nog eenmaal de hoek in gestuurd. Zijn voorzet belandde voor de voeten van Ditmer Slump die dit knap wist af te maken. Een enorme opsteker zo vlak voor rust. Hier was het echter nog niet mee gedaan want nog geen twee minuten later lag de bal alweer in het mandje. Aanvoerder Evert de Jong stak het middenveld over en wist Ditmer Slump te bereiken. Laatstgenoemde had een voorzet op Kean Bakker die zich knap wist te ontdoen van zijn tegenstander, via een prachtige volley liet hij de doelman kansloos: 2-0.

Na rust was het zaak om het hoofd er bij te houden en Ouwe Syl niet in de wedstrijd te laten komen. Zij probeerden het echter wel en daar hadden de withemden het in deze fase wel lastig mee. Een tweetal schoten werden echter prima gepareerd door de vertrekkende doelman Robin Visser. Aan de andere kant werd Delfstrahuizen echter levensgevaarlijk. Evert de Jong omspeelde zijn tegenstander op de achterlijn en gaf Albert van der Veen een niet te missen kans maar de routinier wist de bal – van een meter afstand – toch over de goal te krijgen. Niet veel later was het wel raak. Een afgeslagen bal werd prachtig uit de lucht geschoten door Hindrik Hof: 3-0. Hierna was het verzet van Ouwe Syl wel gebroken en werd de wedstrijd vakkundig uitgespeeld. In de slotfase mocht Delfstrahuizen nog eenmaal juichen. Via een prachtige aanval kwam de bal bij Ditmer Slump terecht. De rechtsbuiten zag de meegelopen Toni Bongaerts niet over het hoofd die het laatste tikje gaf. Het slotakkoord – tevens het doekje voor het bloeden – kwam op naam van Ouwe Syl. De routinier Thomas Helfferich schoot een vrije trap vanaf 20 meter keurig in de linkerhoek. Na circa vijf minuten vond het arbitrale trio het wel welletjes en werd er afgefloten.

Een heel vervelend seizoen is door de mannen van Jan Slump uiteindelijk knap afgesloten. Zowel tegen Sleat als Ouwe Syl stond de druk er vol op maar men heeft knap de rug weten te rechten. Volgend jaar mag men weer in de vierde klasse aantreden. Laten we hopen op een seizoen met minder blessures, meer vertrouwen en minder pech. Dan misstaat deze club absoluut niet in de vierde klasse. Dat is ook wel te zien aan de 10(!) gelijke spelen welke men heeft gehad dit jaar. De selectie, technische staf en het bestuur willen graag alle supporters bedanken voor hun onvoorwaardelijke steun ondanks het moeizame seizoen.

Tot volgend jaar!