Delfstrahuizen moeizaam langs de Walde

7 februari 2022 21:45

Na twee oefenwedstrijden (4-0 verlies tegen IJVC en 2-3 winst op CVVO) welke totaal verschillend waren mocht men eindelijk weer eens voor het ‘eggie’. De eerder afgelaste wedstrijd tegen de Walde werd afgewerkt op Sportpark de Kampen. Een tegenstander welke onderin de vierde klasse bungelt maar zeker niet valt te onderschatten. Zeker aangezien men een kwaliteitsinjectie heeft gekregen afgelopen zomer. Tevens krijgt men ook helemaal niet veel doelpunten tegen. Een makkie werd het dan ook zeker niet. Delfstrahuizen moest alle zeilen bij zetten en mocht de handen dicht knijpen dat men de 3-2 over de streep wist te trekken.

In de beginfase leek er geen vuiltje aan de lucht voor de withemden. De thuisploeg had een fors veldoverwicht. Men liet de bal van voet naar voet gaan en de gasten konden hier alleen maar volgen. De openingstreffer bleef dan ook niet lang uit. Wel moet hierbij gezegd worden dat de doelman van de Walde hier zeker een handje aan mee hielp. Een voorzet van Yoran Kortstra werd als een hete bitterbal verwerkt door de doelman van de gasten waardoor de bal pardoes in het doel plofte. Hiermee wist Yoran Kortstra zijn eerste ster te behalen.

Niet veel later werd de marge al snel vergroot door Evert de Jong. Een mooie pass van Jorrit Visser achter de verdediging kwam terecht bij de diep gelopen aanvoerder. De – als harde lage voorzet bedoelde – inzet verraste de doelman waardoor de bal pardoes in het doel belandde. Hier kon men echter niet lang van genieten. Delfstrahuizen had namelijk behoorlijk veel moeite om linksback Tiemen Landman af te stoppen. Deze soleerde door de verdediging van Delfstrahuizen waardoor Jorrit Visser aan de noodrem moest trekken. Jouke-Jan de Vries wist de uiteindelijk gegeven strafschop achter doelman Robin Visser te schieten: 2-1.

Na rust hield het niet over wat Delfstrahuizen liet zien. Zeer slordig veldspel zorgde er voor dat De Walde meer en meer in de wedstrijd kwam. De withemden leken zichzelf een enorme dienst te leveren door in de zestigste minuut op een 3-1 voorsprong te komen. Dit was tevens de mooiste aanval van de middag. De mee opgekomen Arjan Wever gaf de bal hard en laag voor waar Kean Bakker uiteindelijk prachtig af wist te drukken. Dit zorgde echter niet voor rust bij de withemden. De gasten kwamen namelijk al heel snel met de aansluitingstreffer. Een mislukte voorzet – gedragen door de wind – viel boven op de lat. Oane Landman was er echter als de kippen bij om de rebound binnen te werken.

Na deze treffer heeft Delfstrahuizen geen moment meer goed gevoetbald. De gasten hadden een overwicht en roken dat er meer te halen viel. Met name de grote kans van Oane Landman had er in gekund ware het niet dat Robin Visser (niet voor het eerst dit jaar) zijn ploeg op de been hield. Ook de vele corners van de Walde leverden geen doelpunten meer op waardoor Delfstrahuizen de handen dicht mocht knijpen deze middag.

Het is altijd lastig om na de winter weer voor de punten te spelen. Op basis daarvan mag Delfstrahuzien tevreden zijn. Het veldspel zal echter veel beter moeten. Zeker de komende weken zal er uit een ander vaatje getapt moeten worden want dan zal men aantreden tegen hooggeklasseerde ploegen als Bolsward en QVC.