Delfstrahuizen langs AVC in boeiend schouwspel

31 oktober 2021 16:45

De equipe van trainer Jonne Boonstra heeft wederom drie punten bij mogen schrijven afgelopen zaterdag. Ondanks dat AVC nog niet ´on fire´ is dit jaar blijft het een ploeg om rekening mee te houden. Met dat besef ging Delfstrahuizen de wedstrijd in. Een boeiend schouwspel tussen twee ploegen die graag willen voetballen kwam de thuisploeg uiteindelijk als winnaar uit de strijd. Doelpunten van Ditmer Slump en Arjan Wever zorgden er voor dat Delfstrahuizen de drie punten kon vieren tijdens het oktoberfest. Nadat Jelte Visser de aansluitingstreffer maakte was dit gezien de hectische slotfase een hele opluchting: 2-1.

De thuisploeg begon uitstekend aan de wedstrijd. Het eerste speldenprikje werd dan ook uitgedeeld door Delfstrahuizen. Het was Eize Slump die een uitstekende actie had, zijn afstandschot vloog echter over de goal. Helaas moest Delfstrahuizen al vroeg wisselen. Steffen Mulder viel uit met een hamstringblessure. Toni Bongaerts kwam voor hem in de ploeg wat een aantal omzettingen tot gevolg had. Ditmer Slump verkaste van de rechtsbuiten positie naar het middenveld en Evert de Jong zakte een linie om in het centrum te voetballen. De eerste grote mogelijkheid kwam van de gasten. Een uitstekende voorzet bereikte Jelte Visser die vervolgens van dichtbij over schoot. Delfstrahuizen was de betere ploeg maar tot echt grote mogelijkheden kwam men niet. Hier ontbrak het vaak aan de eindpass of kon men het geduld en overzicht niet bewaren om juiste keuzes te maken. Het was dus zaak om de mogelijkheden die er kwamen wel te benutten. Dit gebeurde na zo’n veertig minuten. Een prachtige boogbal van Evert de Jong stelde Ditmer Slump in staat om alleen op de doelman af te gaan. De jongeling maakte geen fout door de bal beheerst in de korte hoek te leggen: 1-0.

Na rust had Delfstrahuizen een piekstart. Een werkelijk schitterende actie van Eize Slump – die een aantal tegenstanders zijn hielen liet zien – kwam terecht bij Arjan Wever. De inzet van de rechtsback was vervolgens te machtig voor de doelman van AVC. Met een comfortabele 2-0 voorsprong zou je normaal gesproken denken dat het voetballen makkelijker ging worden. Dit bleek echter niet het geval te zijn. De withemden werden ontzettend slordig omdat men veelvuldig op zoek was om de beslissende eindpass te geven. De gasten begonnen daarnaast hoger druk te zetten waardoor Delfstrahuizen moeite had om ook de vrije man te vinden. Zonder dat AVC echt tot grote kansen kwam bleef het billenknijpen voor het weer in groten getale toegestroomde thuispubliek. Dit was helemaal het geval toen AVC één van hun weinige kansen wist te benutten. Pieter van der Schoot legde de bal panklaar op het hoofd van Jelte Visser die geen fout maakte: 2-1. Met nog een kwartier op de klok rook AVC bloed. Echter liet men zich veelvuldig gaan tegenover de leidsman waardoor men steeds gefrustreerder ging voetballen. De uitstekende scheidsrechter had echter wel vaker een kaart kunnen geven voor het voortdurende gezeik van de gasten. Na wat hectische fases van o.a. corners en een schot van Jelte Visser op de benen van doelman Robin Visser bleef Delfstrahuizen uiteindelijk op de been. Hiermee mocht men wederom drie punten bijschrijven en nestelt de ploeg van Jonne Boonstra zich in de top van de ranglijst.

Volgende week gaat men op bezoek bij het uitstekend presterende Sleat. Weer een mooie uitdaging om bovenin mee te blijven doen. Zeker gezien het programma waar nummer twee QVC het opneemt tegen de tot nu toe ongenaakbare koploper Bolsward.