Delfstrahuizen verslaat 3e klasser Heeg

4 september 2023 8:45

Na een aantal oefenwedstrijden stond afgelopen zaterdag de eerste officiële wedstrijd van dit seizoen op het programma. Het betrof een bekerwedstrijd tegen – het ternauwernood gehandhaafde – Heeg. De gastheren wisten zich vorig jaar middels een bloedstollende strafschoppenserie te handhaven in de 3e klasse. Delfstrahuizen bewerkstelligde dit zelfde in 90 minuten tegen Ouwe Syl, maar dan in de 4e klasse.

Een pittige opgave dus voor de nieuwbakken trainer Klaas Jongsma met zijn ‘jonge’ selectie. Het leek er op dat Delfstrahuizen dan ook een zware middag zou krijgen toen Heeg al vroeg op voorsprong kwam. Echter, de grensrechter van Delfstrahuizen constateerde buitenspel waardoor dit fraaie doelpunt niet werd toegekend. Naar mate de wedstrijd vorderde kwamen de withemden steeds beter in het spel en deelde uiteindelijk de rest van de wedstrijd de lakens uit. Het voetbalde gemakkelijker dan de thuisploeg en daardoor was er van het klassenverschil niets te zien.

Niet veel later – na de afgekeurde openingstreffer – was het ook aan de andere zijde meteen raak. Jorrit Visser stuurde Ditmer Slump diep aan de linkerkant van het veld. Zijn puike voorzet kwam op het hoofd van Kean Bakker die fraai binnen knikte. Delfstrahuizen bleef vervolgens het spel dicteren maar moest helaas verder zonder Ditmer Slump die na een duel met de doelman een knietje in zijn bovenbeen kreeg. De niet geheel fitte Toni Bongaerts was daarin zijn vervanger. Heel veel grote kansen konden er echter niet meer genoteerd worden in de eerste helft waardoor de withemden met een minimale voorsprong aan de thee konden: 0-1.

Na rust was het zaak om de ‘storm’ van Heeg te pareren. Deze viel echter behoorlijk tegen want ook nu had Delfstrahuizen het betere van het spel. Men liet de bal geduldig van voet naar voet gaan waardoor Heeg – zeker ook met de feestweek in de benen – moeite had om een antwoord te verzinnen. Het duurde dan ook niet lang tot dat Delfstrahuizen de score verdubbelde. Toni Bongaerts werd 1 op 1 gestuurd richting de doelman en omspeelde laatstgenoemde fraai waarop het vervolgens een koud kunstje was om de bal in het doel te plaatsen.

Delfstrahuizen had vervolgens moeite om dit duel vakkundig uit te spelen want in de laatste twintig minuten verspeelde men de voorsprong totaal. Het waren twee vrijwel identieke doelpunten waarbij Johannes Hoekstra twee keer het eindstation was. Laatstgenoemde kon twee maal volledig vrijstaand binnen koppen. Aangezien de laatste treffer pas in de 88e minuut viel leken beide ploegen met een gelijkspel genoegen te moeten nemen. De withemden lieten het hier echter niet bij zitten en hadden een bijzonder snel antwoord op de gelijkmaker. Een vrije trap van Evert de Jong werd prima verlengd door Kean Bakker die de doelman kansloos liet. Daarna was de koek nog niet op want Toni Bongaerts mocht alleen op de doelman af doordat een verdediger de bal ongelukkig aanraakte. De aanvaller bleef wederom koelbloedig en liet de doelman – met het laatste balcontact deze wedstrijd – kansloos achter: 2-4. De leidsman had vervolgens genoeg gezien en floot meteen voor het eindsignaal.

Een knappe overwinning van het steeds fitter wordende Delfstrahuizen. A.s. dinsdag gaat men op bezoek bij het tot nog toe uitstekend presterende HJSC voor een oefenwedstrijd. A.s. zaterdag heeft Delfstrahuizen wederom een mooie uitdaging in de beker met een thuiswedstrijd tegen Oeverzwaluwen. Deze ploeg won hun eerste bekerwedstrijd met 3-1 van Bakhuizen.