Gehavend Delfstrahuizen sleept punt uit het vuur in Nijeveen

25 september 2023 17:15

Tijdens de seizoen opening ging Delfstrahuizen op bezoek bij het lastige SVN’69. Deze opgave werd nog moeilijker doordat het maar liefst zes basisspelers moest missen. Door een beroep op het tweede elftal en de JO19 te doen kon er toch een prima selectie op de been worden gebracht. In een gelijk opgaande eerste helft was Delfstrahuizen het meest gelukkig met de ruststand: 1-2. Na rust viel er – in de slotfase – nog één doelpunt. Deze kwam op naam van de thuisploeg waardoor beide ploegen de punten moesten delen.

Zoals gezegd, ging Delfstrahuizen met een gehavend elftal richting Nijeveen. Men moest het doen zonder de vakantiegangers Jelle Vaartjes, Jorrit Visser en doelman Pieter de Ruyter. Tevens moest trainer Klaas Jongsma het ook doen zonder de zieke Evert de Jong, geblesseerde Toni Bongaerts en Hindrik Hof die familieverplichtingen had. Uiteraard moeten de withemden het ook nog steeds doen zonder de langdurig geblesseerde (Kruisband) Yoran Kortstra. Laatstgenoemde is overigens wel weer op de weg terug gezien hij het trainingsveld weer heeft gevonden.

De gastheren begonnen de wedstrijd overigens fantastisch. Spits Gjalt de Haan wist de bal prima neer te leggen rond zo’n 20 meter. De ingelopen Ditmer Slump zag dat de doelman te ver voor zijn goal stond en kon de bal hier vervolgens prachtig over heen liften. Lang kon Delfstrahuizen echter niet genieten van deze voorsprong. Door niet adequaat te verdedigen stond Bram van den Heuvel oog in oog met doelman Sander Koopman. De aanvaller van SVN faalde echter niet en schoot het leer tegen de touwen: 1-1.

Na zo’n half uur spelen kreeg Delfstrahuizen een grote mogelijkheid om wederom op voorsprong te komen. Ditmer Slump ging alleen op de doelman af. Laatstgenoemde had echter een uitstekende redding op de poging van Slump. De spits liet zich echter niet van de wijs brengen aangezien hij vlak voor rust zijn ploeg wel op voorsprong wist te schieten. Via een prachtige actie – door de bal over zijn directe tegenstander te wippen – en een knappe volley vanaf de zestien meter was het ditmaal wel raak: 1-2.

Waar er voor rust nog sprake was van een gelijk opgaande strijd was dit in de tweede helft niet het geval. Het was nu de thuisploeg die de lakens uitdeelde. De thuisploeg had het vizier echter niet op scherp staan aangezien de withemden lang stand konden houden. Dit was echter uitstel van executie aangezien men in de 70e minuut loon naar werken kreeg. Doelman Sander Koopman liet de bal los waardoor het een koud kunstje was voor Rick Meijer. De grensrechter van Delfstrahuizen zag er echter buitenspel in waardoor dit feestje niet door ging.

Overigens had Delfstrahuizen voor deze afgekeurde treffer de wedstrijd nog bijna in het slot gegooid. Het was Ditmer Slump die middels een machtige volley – vanaf eigen helft – bijna raak wist te schieten. De doelman kon echter op (of er net achter) de lijn de bal net via de onderkant lat weg schieten. Of deze bal er wel of niet in zat zullen we helaas nooit weten.

Uiteindelijk kan Nijeveen in de tachtigste minuut dan eindelijk opgelucht adem halen. Een voorzet beland op de volledig vrijstaande Floris Dijkhuizen zijn hoofd: 2-2. Men rook vervolgens bloed en ging ook nog op zoek naar de overwinning. Echter, kwam de grootste kans zelfs nog op naam van Delfstrahuizen. Goed doorzetten van Nick Berghout zorgde ervoor dat de bal terecht kwam bij de volledig vrijstaande Elmar Schepers. Hij zag zijn inzet echter nog net gepareerd worden door de doelman. Dit was ook het laatste wapenfeit van de wedstrijd.

Uiteindelijk met een niet ingespeeld elftal een knap resultaat tegen SVN’69. Volgende week heeft trainer Klaas Jongsma weer wat meer smaken om uit te kiezen aangezien een aantal afwezigen weer hun opwachting kunnen maken. Dan staat de eerste thuiswedstrijd van het seizoen op het programma tegen vv Steenwijk.