Koploper Sneek Wit Zwart steelt 3 punten in en tegen Delfstrahuizen

12 december 2018 20:00

Wederom liet Delfstrahuizen zien dat men het hoger aangeschreven ploegen lastig kan maken. De withemden waren namelijk heer en meester tegen Sneek Wit Zwart maar bleven uiteindelijk wel bedrogen achter. Sneek Wit Zwart blijkt niet voor niets bovenaan te staan en wist uit hun drie kansen evenzoveel doelpunten te maken. Helaas voor de thuisploeg hadden de gasten daar wel twee arbitrale blunders voor nodig.

In de beginfase was het aftasten op deze koude en gure middag. De wedstrijd was uitgeweken naar het prima bespeelbare B-veld omdat het A-veld de vele regenval niet kon verwerken. Het was de thuisploeg dat de eerste kans kreeg. Steffen Mulder werd door een steekpass vrij gezet voor de keeper. Laatstgenoemde zag de meegelopen Yoran Kortstra niet over het hoofd die simpel binnen kon tikken. Dit leek Delfstrahuizen vleugels te geven want vanaf dat moment tot het rustsignaal hadden de gasten niks meer te vertellen. De grootste kansen waren dan ook voor de withemden. Toni Bongaerts verzuimde de score te verdubbelen door een pass van Evert de Jong niet goed mee te nemen. Op de achterlijn schoot de rechtsbuiten tegen de paal. Niet veel later was het Eize Slump die op wonderbaarlijke en tevens fraaie wijze de bal op de lat schoot. Ondanks het veldoverwicht blijft het met een tegenstander van het kaliber als Sneek Wit Zwart altijd oppassen in de tegenstoot. Gezien het gehele seizoen past het dan ook volledig in ‘t plaatje dat de gelijkmaker uit het niets op het scorebord kwam. Geart Hiemstra ging als een stervende zwaan naar de grond waarop de twijfelachtig fluitende leidsman besloot voor sinterklaas te spelen door de bal maar op de stip te leggen. Dit cadeautje werd uitgepakt door topscorer Tim Posthuma. Met deze ruststand gingen beide ploegen aan de thee.

In het eerste kwartier na rust leek Sneek Wit Zwart wel iets beter bij de les en hierbij had men dan ook een klein veldoverwicht. Net toen Delfstrahuizen weer beter in de wedstrijd kwam sloeg Sneek Wit Zwart toe. Tim Posthuma werd aangespeeld binnen de zestien en nam de bal als een ware basketballer mee uit de lucht. Vervolgens wist hij Patrick Veenstra te bereiken die simpel raak kon schieten. Wederom was Delfstrahuizen terecht laaiend maar de scheidsrechter had hier natuurlijk geen boodschap aan. Ondanks deze dreun bleven de withemden voetballen en creëerde het nog voldoende kansen op een gelijkmaker. Vooral Yoran Kortstra liet een enorme kans onbenut door in een 1 tegen 1 situatie naast te schieten. Ook Steffen Mulder had nog een goede kans maar kon niet voldoende afdrukken waardoor de bal in het vangnet belandde. Uiteindelijk besliste Geart Hiemstra vijf minuten voor tijd de wedstrijd door de 1-3 binnen te schieten. In de absolute slotfase kreeg Delfstrahuizen nog een goedmakertje van de scheidsrechter door ook Delfstrahuizen een strafschop te geven. Ondanks dat deze werd benut mocht het niet veel meer baten. Er was te weinig tijd om de koploper nog echt aan het wankelen te krijgen waardoor zij de terechte ‘herbstmeister’ zijn geworden.

Uiteraard is het geen schande om te verliezen van een tegenstander als Sneek Wit Zwart. Zij beschikken over een uitstekende ploeg en misten ook nog een aantal spelers. Zuur is het wel en de wijze waarop helpt niet mee. De ploeg kan echter niks verweten worden en men zal zich de komende weken moeten opladen voor de tweede seizoenshelft. Wanneer het kwartje dan wel eens aan de andere kant valt dan kan dit nog tot heel mooie resultaten leiden.