Delfstrahuizen lijdt onnodige nederlaag in Stavoren

4 december 2018 21:00

De complimenten maar geen punten. Het overkomt Delfstrahuizen vaker dit seizoen en ook afgelopen zaterdag was dit weer het geval. De ploeg van Gerben Visser was het merendeel van de wedstrijd de bovenliggende partij tegen QVC maar bleef wel met lege handen. Zelfs met tien man had de thuisploeg uit Stavoren de handen vol aan het spel van Delfstrahuizen. Helaas ging men met 3-1 de bietenbrug op door op beslissende momenten niet de juiste dingen te doen.

De openingsfase was wel voor QVC. De thuisploeg speelde op dat moment gemakkelijker waardoor Delfstrahuizen teruggedrongen werd. Met name spits Wieger Zwaan was een plaag voor de defensie van de withemden. Net toen Delfstrahuizen beter in het spel wist te komen was het ook diezelfde Zwaan die zorgde voor de openingstreffer. Aan de linkerkant wist de spits zijn directe tegenstander te omspelen waarbij die kon uithalen met zijn favoriete rechter. Keeper Jan de Haan was kansloos op deze droge schuiver: 1-0. Extra zuur was het omdat de doelman van QVC even daarvoor een inzet van Arjan Wever op miraculeuze manier wist te redden. Na de openingstreffer ging Delfstrahuizen wel verder met de goede fase waarin men verkeerde. Dit resulteerde ook al snel in de gelijkmaker. Een prachtige pass van rechtsback Arjan Wever kwam bij Toni Bongaerts terecht. Laatstgenoemde wist de bal panklaar te leggen voor Arjan de Ruyter die geen fout maakte. De zevende goal van het seizoen voor de Ruyter sterkte Delfstrahuizen dusdanig dat men de thuisploeg nog verder achteruit wist te duwen. Helaas werd dit niet meer uitgedrukt in de score waardoor beide ploegen met 1-1 de kleedkamer opzochten.

Na rust gebeurde er vrij weinig totdat de wedstrijd rond de 55e minuut ontbrandde. Wieger Zwaan kon rustig op dribbelen aan de zijlijn waarbij de verdediging van Delfstrahuizen niet kordaat ingreep. Rudi Boltjes kreeg de bal panklaar van de spits en kon simpel binnen tikken. De grensrechter van Delfstrahuizen was van mening dat de bal over de achterlijn was. De dienstdoende scheidsrechter – welke dichterbij stond – deelde deze mening (terecht) niet en keurde het doelpunt goed. Keeper Jan de Haan was het hier niet mee eens en uitte zich verbaal zo dat de scheidsrechter niks anders kon dan de rode kaart te tonen. Achteraf gezien vergooide Delfstrahuizen hier in één minuut de wedstrijd al leek dat er nog niet op in de fase hierna. De gasten hadden ondanks een man minder het veldoverwicht waarbij alleen het creëren van kansen ontbrak. Om toch nog ergens aanspraak op te maken nam Delfstrahuizen in de laatste fase nog meer risico. Logisch gevolg was dat QVC meer ruimte en ook de beste kansen kreeg. De ingevallen doelman Kean Bakker (normaliter spits) wist Delfstrahuizen echter op de been te houden met een aantal knappe reddingen. Dit was ook het geval in de 82e minuut toen de 15-jarige invaller een knappe redding had op een inzet van een QVC aanvaller. Helaas voor hem en het gehele team kwam de rebound voor de voeten van Wieger Zwaan die de wedstrijd simpel in het slot kon gooien: 3-1.

Wederom speelde Delfstrahuizen een prima partij maar blijkt het op beslissende momenten nog niet slim genoeg. Dit zal men wel moeten leren om ergens aanspraak op te maken dit jaar en ook definitief de onderkant van de ranglijst te verlaten. Aankomende zaterdag staat de laatste uitdaging van het jaar op het programma. Delfstrahuizen krijgt bezoek van de trotste koploper Sneek Wit Zwart.