Eize Slump bezorgt Delfstrahuizen drie punten tegen Sleat

14 oktober 2018 13:00

In een wedstrijd die werkelijk niet om aan te gluren was heeft Delfstrahuizen weten te winnen van Sleat. Deze overwinning kan volledig op het ‘conto’ geschreven worden van de 16-jarige Eize Slump. Na tachtig minuten stond zijn ploeg namelijk op een 1-2 terechte achterstand. De centrale verdediger zorgde uiteindelijk met twee fantastische afstandsschoten voor een 3-2 overwinning. Een mooie beloning voor zijn goede spel dit voetbaljaargang.

In de beginfase leek het er totaal niet op dat Delfstrahuizen een moeilijke middag zou beleven. De gastheren waren heer en meester. Sleat mocht de handjes dichtknijpen dat men na tien minuten niet tegen een 2-0 achterstand aan keek. In die fase zorgde Delfstrahuizen voor vele penibele situaties voor het doel van Sleat. Vooral Arjan de Ruyter had een enorme mogelijkheid maar die leek de bal niet helemaal te verwachten waardoor deze kans niet werd verzilverd. Niet veel later was het wel raak voor de spits van Delfstrahuizen. Een goede corner genomen door Yoran Kortstra werd kiezelhard tegen het net gekopt door de Ruyter. Dit doelpunt zou de thuisploeg vertrouwen moeten geven maar niks was minder waar. Sleat kwam steeds beter in de wedstrijd en maakte het Delfstrahuizen zeer lastig. De grootste kans was voor Jasper Abma die in kansrijke positie de paal wist te raken. In een zeer lastige eerste helft wist Delfstrahuizen uiteindelijk de rust te halen met de 1-0 voorsprong op zak.

Na een tactisch betoog van trainer Gerben Visser zou het de tweede helft beter moeten gaan maar helaas liet zijn ploeg het tegenovergestelde zien. De thuisploeg begon werkelijk dramatisch aan de tweede helft en dit resulteerde al na vijf minuten op de 1-1. Ondanks dat keeper Jan de Haan de bal wist te raken was zijn tamelijk onbesuisde actie wel voldoende voor een (terechte) strafschop. Jurjen Pietersma wist wel raad met dit buitenkansje en schoot beheerst binnen. Na zo’n zeventig minuten spelen wisten de gasten de wedstrijd helemaal te kantelen. Een mislukt schot kwam uiteindelijk voor de voeten van een medespeler die simpel kon binnentikken. Nog steeds had Delfstrahuizen moeite om kansen te creëren en het leek erop dat Sleat stand kon houden. Echter, hadden de gasten geen antwoord op een fantastisch schot van Eize Slump. Vanaf zo’n twintig meter afstand wist hij de bal prachtig de kruising in te jagen. Hiermee leek de centrale verdediger zijn ploeg een punt te bezorgen ware het niet dat hij nog iets uit zijn hoge hoed wist te toveren. In de absolute slotfase kapte hij zijn tegenstander uit en wist hij vanaf randje zestien de bal prachtig in de benedenhoek te leggen. Voor de gehele ploeg was dit een hele opluchting en de ontlading was dan ook enorm. Nog geen twee minuten later floot de scheidsrechter voor het laatst deze middag en bleven de punten in Delfstrahuizen.

Dankzij deze moeizame zege weten de withemden zich in de nog prille subtop te nestelen en behoud men aansluiting met de bovenste ploegen. De selectie moet er wel van doordrongen zijn dat het beter moet als afgelopen zaterdag anders mag men helemaal nergens aanspraak op maken dit seizoen. Over twee weken gaat de ploeg van Gerben Visser op bezoek bij VHK die samen met Waterpoort Boys en Tollebeek nog zonder nederlaag bovenaan staan.