Delfstrahuizen behaalt eerste 3-punter van het seizoen

7 oktober 2018 19:15

De supporters hebben er even op moeten wachten maar daar was afgelopen zaterdag dan eindelijk de eerste overwinning van het seizoen voor de ploeg van trainer Gerben Visser. Na een blamage in Tollebeek en een ongelukkige nederlaag tegen Waterpoortboys wist Delfstrahuizen in en tegen Nagele wel de eerste punten van het seizoen binnen te harken. De withemden waren vrijwel de gehele wedstrijd de betere partij en ging dan ook terecht huiswaarts met drie punten.

Nagele had voorafgaand aan de wedstrijd nog maar 1 punt en Delfstrahuizen stond op dat moment nog puntloos onderaan. De belangen waren dan ook groot aangezien een nederlaag een heel vervelende seizoenstart zou betekenen. Delfstrahuizen leek hier meer van doordrongen. Al vrij snel werd duidelijk dat Nagele nogal zelfvertrouwen ontbeerde waardoor men veel slordige fouten ging maken. Er lag veel ruimte achter de verdediging waar Delfstrahuizen al een aantal keren had van kunnen profiteren. Helaas ontbrak het in de beginfase vaak aan de eindpass. Het eerste wapenfeit kwam van Evert de Jong die de bal vanaf 20 meter in de rechterbenedenhoek schoot maar de doelman van Nagele wist deze knap te pareren. Dit was het startschot van een stortvloed aan kansen. De eerste echte grote kans was meteen raak. Steffen Mulder – op dat moment linksbuiten – werd diep gestuurd en wist koelbloedig af te ronden. Nog geen minuut later stond ook de 0-2 op het scorebord doordat Toni Bongaerts profiteerde van een slippertje in de defensie van Nagele. Vervolgens lieten de withemden het na om de wedstrijd volledig in het slot te gooien. De grootste kansen waren voor rechtsback Arjan Wever waarbij de keeper twee keer de baas was in de 1 tegen 1 situatie. Ondanks het forse veldoverwicht ging Delfstrahuizen alsnog met een zuur gevoel de kleedkamer in. Vooraf had trainer Gerben Visser nog gewaarschuwd dat Nagele veelal in de slotfase van de eerste helft wist te scoren. Zo ook vandaag, onnodig balverlies werd direct afgestraft door Nagele waarbij men met een 1-2 stand de rust in ging.

Na rust een vrijwel identiek spelbeeld. Delfstrahuizen de betere ploeg en Nagele dat af en toe wat speldenprikjes uitdeelde zonder tot echt grote mogelijkheden te komen. Desondanks was het eerste kwartier in de tweede helft wel slordig van de withemden. De gasten hadden moeite om het positiespel van de eerste helft voort te zetten en gaf Nagele daarmee de indruk dat er nog wat te halen viel deze middag. Ongeveer na een uur spelen zette Delfstrahuizen het overwicht weer naar de hand creëerde ook weer mogelijkheden. Vooral uitblinker Toni Bongaerts was ongrijpbaar en de linksback zal nog wel een paar keer wakker geschrokken zijn van de hoeveelheid panna’s  die hij te verduren kreeg. Arjan de Ruyter kreeg ook nog twee grote mogelijkheden maar raakte de paal en deed een zeer slechte variant van ‘de hand van god’  die hem uiteindelijk een terechte gele prent opleverde. Een kwartier voor tijd kreeg Delfstrahuizen de grootste mogelijkheid. Albert van der Veen mocht aantreden voor een strafschop na een handsbal van Nagele in de eigen 16 meter. Helaas wist de aanvoerder dit buitenkansje niet te benutten. Na circa tachtig minuten spelen kreeg Delfstrahuizen wel eindelijk loon naar werken. Wederom was het Toni Bongaerts met een uitstekende voorzet waarbij de ingevallen B-junior Kean Bakker koelbloedig binnen wist te werken. Met deze voorsprong en veldoverwicht mag het vervolgens nooit meer spannend worden. Toch werd het wederom weer billenknijpen in de slotfase aangezien er onnodig risico werd genomen waarbij Nagele dit wist af te straffen in de voorlaatste minuut. De thuisploeg mocht dus onverwacht nog hopen op een punt en met een vrije trap in de allerlaatste seconden van de wedstrijd kan de bal er altijd zomaar invallen. Tot grote opluchting van alles en iedereen wat Delfstrahuizen een warm hart toedraagt werd deze bal weggekopt en floot de leidsman voor het laatst deze middag.

Delfstrahuizen laat met deze overwinning de rode lantaarn achter zich en dat geeft toch wel een fijn gevoel. Met deze drie punten op zak kan men weer met een positief gevoel omhoog kijken en hoopt men zich meer te mengen bij de bovenste plekken. Volgende week krijgen de withemden bezoek van vv Sleat die ook hun eerste 3-punter wisten te behalen. Zij wisten knap met 2-0 te winnen van TOP’63.