Delfstrahuizen verslaat Heerenveense Boys in aantrekkelijk duel

9 september 2018 19:30

Zaterdag 8 september stond de tweede wedstrijd van de poulefase voor de beker op het programma. Vorige week was Delfstrahuizen alles behalve overtuigend en kwam men niet verder dan een gelijkspel tegen 5e klasser de Sweach. Afgelopen zaterdag was dit wel anders. Wederom liet de ploeg van Gerben Visser zien dat men goed mee kan spelen met hoger geklasseerde teams. 3e klasser Heerenveense Boys werd namelijk op een terechte 1-2 nederlaag getrakteerd door de withemden.

In de beginfase van de wedstrijd had Delfstrahuizen het lastig. Het makkelijk combinerende Heerenveense Boys had het betere van het spel. Desondanks waren het de gasten die voor het eerst gevaarlijk werden. Linksbuiten Sjoerd de Haan kwam naar binnen en kon Kevin Tinga via een uitstekende steekpass bedienen. Laatstgenoemde schoot de bal echter recht op de uitstekende doelman. Gesterkt door deze mogelijkheid ging Delfstrahuizen ook steeds beter spelen en daardoor ontstond er een boeiend schouwspel voor de aanwezige toeschouwers.

Na een kwartier spelen kreeg ook Heerenveense Boys een grote mogelijkheid. De spits van de thuisploeg wist de bal knap mee te nemen met zijn borst waardoor de bal panklaar lag om het leer tegen de touwen te schieten. Echter kwam doelman Sipke Kootstra – niet voor het laatst vandaag – als winnaar uit de strijd. De volgende 100% kans was voor Delfstrahuizen ware het niet dat dit matig werd uitgespeeld. Arjan de Ruyter werd weggestuurd en kon de bal simpel breed geven op de meegelopen Evert de Jong. De Ruyter koos er echter voor om uit een moeilijke hoek zelf te schieten.

In deze fase van de wedstrijd golfde het spel op en neer. Aan de zijde van Heerenveense Boys kwam er nog een enorme mogelijkheid. Uit een corner van Delfstrahuizen wist de thuisploeg razendsnel te counteren tot gevolg dat de spits vrije doorgang had naar doelman Sipke Kootstra. Laatstgenoemde wist de spits in twijfel te brengen en hield zijn ploeg hiermee op de been.

In de tweede helft was er eigenlijk vrijwel hetzelfde spelbeeld met een iets beter Delfstrahuizen. Het eerste wapenfeit in het tweede bedrijf kwam dan ook vanuit de withemden. Aanvoerder Albert van der Veen liet zijn tegenstander de hielen zien binnen het strafschopgebied. De verdediger van Heerenveense Boys kon van der Veen alleen maar afstoppen door middel van een overtreding. Leidsman Bakker wees naar de stip, aanvoerder van der Veen ging zelf achter de bal staan en wist deze buitenkans te benutten: 0-1. Ook de 0-2 liet niet lang op zich wachten. Dit keer was het Arjan de Ruyter – op aangeven van Kevin Tinga – die gevloerd werd binnen de 16. Wederom faalde van der Veen niet en schoot hij onberispelijk binnen.

Heerenveense Boys gaf zich nog niet gewonnen en schoof een centrale verdediger door. Dit betekende dat Delfstrahuizen steeds meer ruimte kreeg. De withemden hadden de wedstrijd in het slot kunnen gooien ware het niet dat de eindpass ontbrak door een gebrek aan concentratie of vermoeidheid. Aan de andere kant maakte Heerenveense Boys in de slotfase nog de aansluitingstreffer. Thiemen Pen zag zijn zuivere vrije trap keihard binnen vallen. In de absolute slotfase kwam Delfstrahuizen nog heel goed weg. In eerste instantie werd de kopbal van of achter (?) de lijn gehaald door Jelle Vaartjes. Hierop volgde een scrimmage waarbij Delfstrahuizen van alle geluk mocht spreken dat de bal geen doel trof. Na deze miraculeuze ontsnapping floot de scheidsrechter voor het eindsignaal.

Na drie gelijke spelen in twee oefenwedstrijden en één bekerwedstrijd heeft de ploeg van Gerben Visser dus de eerste 3-punter binnen. Gezien de kansenverhoudingen en het veldspel is dit resultaat verdiend te noemen. Volgende week komt Bakhuizen op bezoek en zal duidelijk worden welke ploeg door gaat naar de knock-out fase. Mocht Delfstrahuizen winnen dan zou alleen de Sweach nog roet in het eten kunnen gooien. Zij speelden gelijk tegen Delfstrahuizen en wonnen zaterdag met 7-3 van Bakhuizen. Zij komen de laatste wedstrijd in actie tegen Heerenveense Boys.