Delfstrahuizen lijdt zeer dure nederlaag in Sint Jansklooster

21 mei 2018 19:45

Natuurlijk kwam de eerste nederlaag van 2018 steeds dichterbij en dat kan ook zeker gebeuren. Maar dat het zo’n dure zou worden had niemand bij Delfstrahuizen op gerekend. Om 14:30 afgelopen zaterdag had Delfstrahuizen namelijk de beste papieren voor zowel de 3e plek van de ranglijst (die recht geeft op nacompetitie) en de derde periode. Helaas bleek Delfstrahuizen rond de klok van 16:15 door de eigen nederlaag en winstpartijen voor Heeg en Tollebeek volledig afhankelijk om nog een prijs te behalen dit jaar.

Naast al een drietal geblesseerde spelers moest Delfstrahuizen afgelopen zaterdag ook nog afreizen zonder de in vorm verkerende Jelle Vaartjes en Danny de Vries. Beide spelers ontvingen vorige week een rode kaart en waren automatisch geschorst voor de belangrijke uitwedstrijd tegen VHK. Maar ook zonder deze spelers moest de klus geklaard worden aangezien er nog steeds voldoende kwaliteit binnen het veld stond. Helaas bleek VHK deze gehele wedstrijd de betere en zat het er eigenlijk geen moment in voor de gasten. In de openingsfase kwam VHK ook snel op voorsprong, een bal viel in de kluts en kon niet worden weggewerkt door de verdediging van Delfstrahuizen. Het is nog steeds niet geheel duidelijk wie de treffer op zijn naam mag schrijven maar dat  de bal in het netje lag is een feit: 1-0. Tot overmaat van ramp moest Sjoerd de Haan zich niet veel later laten wisselen vanwege een blessure. Yoran Kortstra verhuisde hierna naar de linkerflank en de 15-jarige Dave Roest kwam op het middenveld te spelen. Delfstrahuizen leek het laatste kwartier van de eerste helft iets beter in zijn spel te komen. De eerste beste vlot lopende aanval was dan ook meteen raak. Er werd fel in gegrepen op het middenveld en Yoran Kortstra kon Arjan de Ruyter wegsturen. Deze wist de bal knap mee te nemen en breed te leggen op Toni Bongaerts, voor laatstgenoemde was het vervolgens een koud kunstje om de bal binnen te prikken. Na deze treffer was het spelbeeld redelijk gelijkwaardig. Het was echter VHK dat vlak voor rust nog op voorsprong kon komen ware het niet dat keeper Paul Roozendaal de bal katachtig uit de hoek wist te plukken. Rustand: 1-1.

Na rust was het wederom de thuisploeg dat het betere van het spel had. Desondanks had een 1-1 gelijkspel bij VHK niet perse een slecht resultaat geweest aangezien men dan alles nog in eigen hand had voor de 3e plaats. Delfstrahuizen probeerde dit punt dan ook te koesteren maar rond de 70e minuut kreeg men het deksel op de neus. De zeer gevaarlijke buitenspeler Thomas Witte bekroonde zijn goede wedstrijd namelijk met een prachtig doelpunt. Door een mooi hakje wist hij keeper Paul Roozendaal kansloos te laten. Delfstrahuizen probeerde nog een slotoffensief te forceren maar dit mocht niet baten. VHK stond als een huis en Delfstrahuizen leek nog wel een aantal dagen door te kunnen spelen maar een doelpunt heeft er nooit meer ingezeten. Deze zaterdag was de thuisploeg simpelweg beter en het is dan ook verbazingwekkend dat men de laatste weken zoveel punten heeft verspeelt. Delfstrahuizen had negen keer op rij nog niet verloren en daar kwam afgelopen zaterdag dus een einde aan. Natuurlijk kan dit eens gebeuren maar gezien de resultaten op de andere velden kwam dit verlies nog harder aan. De ploeg van Gerben Visser kan met recht gezien worden als de ‘verliezer van speelronde 21’.

Volgende week speelt Delfstrahuizen nog eenmaal en dan mag men aantreden tegen de kampioen SV Marknesse. De withemden zullen zelf moeten winnen en is dan afhankelijk wat er gebeurd op de velden in Tollebeek en Heeg. Tollebeek neemt het thuis op tegen VHK en is met een punt nagenoeg zeker van de derde periode (2 punten meer en een doelsaldo van +6 t.o.v. Delfstrahuizen).  Heeg staat op een gelijk aantal punten in de ranglijst met een beter doelsaldo van 3 doelpunten. Mocht Delfstrahuizen winnen aankomende zaterdag dan is elk puntverlies voor Heeg fataal.