Delfstrahuizen vecht zich met negen man naar overwinning in Koekange

13 mei 2018 11:45

Delfstrahuizen heeft in Koekange tegen de plaatselijke voetbalvereniging Vitesse’63 zijn goede serie een vervolg gegeven. De ploeg van trainer Gerben Visser wist voor de vijfde maal achtereen de volle winst te boeken. Door doelpunten van Arjan de Ruyter, Sjoerd de Haan en Steffen Mulder wist Delfstrahuizen een knappe doch moeizame 1-3 overwinning binnen te slepen. Het ‘moeizame’ kwam ook voort uit het feit dat de scheidsrechter het nodig vond om zijn stempel op de wedstrijd te drukken. De withemden eindigden de wedstrijd namelijk met 9 man na rode kaarten van Danny de Vries en Jelle Vaartjes. Ondanks het ondertal trokken de overgebleven spelers de overwinning nog zeer knap over de streep.

De wedstrijd begon vrij gezapig terwijl hier geen aanleiding voor was. Deze wedstrijd had namelijk wel degelijk grote belangen voor een eventuele nacompetitieplek. Mocht Delfstrahuizen winnen dan bleef men op de 3e plek dat recht geeft op 'een toetje'. Aan de andere kant was deze wedstrijd voor Vitesse’63 – de nummer 5 van de competitie – van belang om nog een sprankje hoop te houden op een eventuele prijs. In de beginfase leek de thuisploeg meer doordrongen van de belangen deze wedstrijd. Vitesse’63 was feller en maakte het de gasten voetballen onmogelijk. Na circa een half uur spelen kwam het eerste noemenswaardige moment deze wedstrijd. Een middenvelder van Vitesse’63 slalomde tussen een aantal verdedigers van Delfstrahuizen waarbij Jelle Vaartjes uiteindelijk aan de noodrem trok. De scheidsrechter wees terecht naar de stip. Voor topscorer van de competitie – Jeroen van den Berg – was dit een koud kunstje: 1-0. Dit bleek het moment om een stapje harder te zetten voor Delfstrahuizen en het kwam dan ook vrij snel op gelijke hoogte. Een hoekschop genomen door Steffen Mulder kwam op het hoofd van Jelle Weselius die de bal terug bracht waarop Arjan de Ruyter de bal knap achterwaarts binnen wist te koppen. Gesterkt door deze gelijkmaker kwamen de withemden niet veel later ook nog op voorsprong. Arjan de Ruyter werd weggestuurd die de bal panklaar wist te leggen voor de meegelopen Sjoerd de Haan. Laatstgenoemde faalde niet en wist de bal met zijn chocoladebeen knap in de bovenhoek te leggen. Ondanks een minder half uur gingen de withemden wel met een 1-2 voorsprong aan de thee.

Na rust zou Vitesse’63 moeten gaan stormen om nog ergens aanspraak op te maken. In eerste instantie viel dit wel mee en bleef Delfstrahuizen redelijk eenvoudig op de been tegen de normaal zo makkelijk scorende thuisploeg. Dit spelbeeld veranderde na zo’n 57 minuten spelen. De warrig fluitende leidsman vond het namelijk nodig om Danny de Vries zijn tweede gele kaart te geven (De Vries kreeg ook al een gele kaart in de eerste helft). De Vries vocht mooie duels uit op het middenveld maar werd nu teruggefloten terwijl hij zich volledig in hield. De scheidsrechter leek in eerste instantie de kaarten op zak te houden maar kwam al vrij snel terug op zijn beslissing. Een belachelijke beslissing wat dit duel zeker niet nodig had. Dit gaf Vitesse’63 vertrouwen en men drong meer en meer aan. Onder leiding van Jelle Weselius werd er weer geknokt voor elke meter en gaven de withemden ook met 10 man nauwelijks iets weg. Pas een kwartier voor tijd werd de thuisploeg echt gevaarlijk. Jelle Vaartjes maakte een stevige maar zeker geen gemene overtreding op een aanvaller van Vitesse’63. Een gele kaart was terecht geweest maar tot ieder zijn verbazing stuurde de leidsman ook Jelle Vaartjes van het veld. Het is jammer dat een scheidsrechter het nodig vind om zo zijn stempel op een wedstrijd te drukken wat totaal geen toegevoegde waarde heeft. De vrije trap die hierop volgde werd net over geschoten. Delfstrahuizen moest na de rode kaart nog tien minuten + blessuretijd overleven met 9 spelers. De gasten leken dan ook geen stand te houden maar kwam tweemaal zeer goed weg. Een lage schuiver leek in de benedenhoek te eindigen maar keeper Jan de Haan hield zijn ploeg knap op de been. Niet veel later was het wederom Vitesse’63 dat gevaarlijk werd. Een werkelijk kiezelhard schot eindige op de lat. Voor de ‘neutrale voetballiefhebber’ had dit schot bekroond mogen worden met een goal maar iedereen met een Delfstrahuizen hart kon opgelucht ademhalen. Na nog wat speldenprikjes van de gastheren trok uiteindelijk Delfstrahuizen de overwinning over de streep. De 15-jarige ingevallen Kean Bakker werd weggestuurd en hij wist zijn tegenstander knap te omspelen waar hij vervolgens de bal breed gaf voor de meegelopen Steffen Mulder die simpel binnen wist te schieten. Net als vorige week in Wolvega volgde een enorme ontlading. Voor Delfstrahuizen voelde dit namelijk als gerechtigheid na twee zeer onterechte rode kaarten.

Met deze 1-3 overwinning blijft Delfstrahuizen zijn ongekende reeks behouden. Na de winterstop heeft Delfstrahuizen nog niet verloren en won het 7 van de 9 wedstrijden. Dit zorgt ervoor dat Delfstrahuizen op een knappe derde plek staat. Desondanks hebben de withemden nog helemaal niks. De ploeg van Gerben Visser kan via een derde plek of de derde periode nacompetitie behalen. De twee overgebleven concurrenten zijn Heeg (Derde plek op ranglijst) en Tollebeek (3e periodetitel). Wel heeft Delfstrahuizen het behalen van de nacompetitie volledig in eigen hand en heeft men voldoende aan nog 4 punten in de komende twee wedstrijden. De eerstvolgende horde die genomen moet worden is het lastige VHK in Sint-Jansklooster.