Delfstrahuizen dient nummer twee Wolvega eerste thuisnederlaag toe

7 mei 2018 13:00

In maart waren er na twee gelijke spelen tegen Sleat en Creil nog maar weinig mensen die geloofden in nacompetitie-kansen voor Delfstrahuizen dit jaar. Maar hoe anders is dat na de knappe overwinning van Delfstrahuizen bij nummer twee Wolvega. Dit betekende de 4e overwinning op rij en werd er een klein gat geslagen naar naaste belagers Vitesse’63 en VHK. Delfstrahuizen stond wederom als een huis en hield voor de vierde wedstrijd op rij de ‘0’. Door zelf tweemaal te scoren dienden de withemden daardoor Wolvega de eerste thuisnederlaag toe deze competitie.

De selectie werd vooraf door trainer Gerben Visser geïnstrueerd dat men absoluut niet kansloos zou zijn tegen Wolvega en dat de goede vorm van de afgelopen weken vast moest worden gehouden. De withemden hadden hier goed naar geluisterd want het was Delfstrahuizen dat vliegend uit de startblokken kwam. Wolvega kwam na drie minuten al met de schrik vrij nadat Arjan de Ruyter de bal onfortuinlijk op de paal kreeg na een knappe actie van Sjoerd de Haan. Niet veel later was het diezelfde de Ruyter die een corner kiezelhard over de goal kopte. Na deze gevaarlijke momenten kroop de thuisploeg wat meer uit zijn schulp zonder dat men tot echt grote kansen kwam. Delfstrahuizen leek het overwicht op dat moment te verliezen maar kwam uitgerekend toen op voorsprong. Een uitstekende vrije trap van Steffen Mulder belandde bij Arjan de Ruyter op het hoofd die de bal prachtig diagonaal in wist te koppen. Gesterkt door dit doelpunt gingen de withemden tot het gaatje en wist Wolvega nauwelijks iets te creëren. Als men dan al gevaarlijk werd dan stond daar altijd Paul Roozendaal om zijn doel leeg te houden.

In het tweede bedrijf was ‘tegenhouden’ het sleutelwoord voor Delfstrahuizen. De thuisploeg was sterker maar wederom gaf de achterhoede van Delfstrahuizen geen krimp. De gastheren mochten combineren tot rond zo’n tien meter over de middenlijn maar werden daarna - onder aanvoering van aanjagers Albert van der Veen, Danny de Vries en Jelle Weselius - het voetballen onmogelijk gemaakt. Gevaarlijkste man aan Wolvega zijde – Sean de Ruiter – zat ook volledig in de tang bij één van de uitblinkers Arjan Wever. De eerste helft had wel ontzettend veel kracht gekost aan de zijde van Delfstrahuizen. Het ontbrak de withemden in de tweede helft aan rust en ballen werden sneller blind weg gewerkt dan dat men nog probeerde te voetballen. In de laatste fase was het dan ook overleven. Het vele meegereisde publiek kreeg met elke minuut die voorbij kroop steeds meer hoop op een stunt. En deze kwam er: Jelle Weselius kon de bal van een tegenstander afsnoepen en wist vervolgens Sjoerd de Haan te bereiken via een prachtige lange bal. De Haan was sterker dan zijn directe tegenstander en wist het leer onder de goalie van Wolvega te schuiven. Een enorme ontlading was het gevolg. Deze treffer betekende namelijk de winst maar nog belangrijker: enorme bonuspunten voor de begeerde derde plek. Na nog zo’n zeven minuten spelen floot de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd en kon iedereen die Delfstrahuizen een warm hart toedraagt weer rustig op adem komen.

Deze overwinning kan op conto geschreven worden van het collectief. Wolvega mag zich samen met SVM de beste ploeg noemen van de vierde klasse A. Beide ploegen zouden dan ook lang niet misstaan in de derde klas. Delfstrahuizen wil graag ‘best of the rest’ worden en daar is men de afgelopen weken goed mee op weg. Met 3 punten voorsprong op nummer vier Heeg en 5 punten voorsprong op de nummer vijf Vitesse’63 beloven het nog drie spannende weken te worden. Volgende week gaat de ploeg van Gerben Visser op bezoek bij Vitesse’63. Mocht daar een overwinning worden geboekt dan is de ploeg uit Koekange uitgeschakeld voor de derde plek op de ranglijst. Wij hopen voor deze belangrijke uitwedstrijd wederom op net zoveel supporters te kunnen rekenen als in Wolvega.