Delfstrahuizen bindt ook Heeg aan zegekar

23 april 2018 19:15

Delfstrahuizen heeft zichzelf afgelopen zaterdag een grote dienst bewezen door directe concurrent Heeg met minimale cijfers te verslaan: 1-0. Wederom had de ploeg van trainer Gerben Visser aan 1 doelpunt genoeg om winst over de streep te trekken. Gezien de uitslagen is het niet allemaal even spectaculair wat Delfstrahuizen doet maar toont men zich wel oerdegelijk. Na de winter is er nog niet verloren en zijn er al meer punten gepakt dan de eerste seizoenshelft met zelfs nog 4 wedstrijden op het programma. Dit zijn echter niet de minsten en Delfstrahuizen zal dan ook alle zeilen bij moeten zetten om een plek in de nacompetitie te bemachtigen.

Vooraf waren de belangen ook wel duidelijk voor deze wedstrijd. De derde plek stond op het spel dat recht gaat geven op nacompetitie. Beide ploegen waren hier van doordrongen want het was erg aftasten in de eerste helft. Zowel Delfstrahuizen als Heeg hadden moeite om tot grote kansen te komen. Het normaliter zoveel scorende Heeg werd volledig aan banden gelegd door de verdediging van Delfstrahuizen. Aan de andere zijde hadden ook de withemden moeite om kansen te creëren. De enige grote kans van de eerste helft kwam op naam van de gasten. Na moeizaam uitverdedigen kwam de meegelopen middenvelder van Heeg op rand 16 vrij voor doelman Roozendaal. Deze koos ervoor om de bal hard te schieten waar een geplaatst schot een betere optie leek. De bal belandde op de lat en Delfstrahuizen kwam daardoor met de schrik vrij vlak voor rust.

Na rust kwam de thuisploeg beter uit de kleedkamer en men beloonde zichzelf al na vijf minuten spelen. Linksbuiten Sjoerd de Haan werd knap weggestuurd door de wederom goed spelende Albert van der Veen. De Haan wist via een harde lage voorzet Toni Bongaerts te bereiken die simpel binnen kon tikken. Na deze goal liet A-junior Yoran Kortstra zich vervangen door de 15-jarige B-junior Dave Roest. Ondanks zijn jonge leeftijd hield hij zich deze wedstrijd fantastisch staande. Na ongeveer een uur spelen kwam Heeg bijna op gelijke hoogte. Een tweetal penibele situaties mondde uiteindelijk uit tot een bal op de paal. Na dit wapenfeit was het weer de beurt aan Delfstrahuizen. De gasten mochten hun handen dicht knijpen dat de knappe inzet van Arjan de Ruyter vlak voor langs ging waardoor men nog in de wedstrijd bleef. Ook tien minuten voor het einde liet Delfstrahuizen het na om de wedstrijd in het slot te gooien. Dave Roest wist Sjoerd de Haan voor de keeper te zetten maar laatstgenoemde kwam als winnaar uit de strijd. In de absolute slotfase probeerde Heeg nog wat te forceren door hoge ballen maar zoals zo vaak dit seizoen bleef Delfstrahuizen overeind. Mede door de duelkracht van Jelle Weselius die vrijwel alle ballen weg wist te koppen.

Een ontzettend belangrijke overwinning voor Delfstrahuizen en de opluchting was dan ook groot na het laatste fluitsignaal. Het is ook mooi om te zien dat de jeugdspelers zo goed meedraaien met de rest van de selectie ondanks hun nog jonge leeftijd. Dave Roest is dan ook al de vijfde jeugdspeler die zijn debuut heeft mogen maken dit jaar wat ontzettend goed is voor de toekomst van ons eerste elftal. Aankomende zaterdag heeft Delfstrahuizen vrijaf vanwege een inhaalronde. Deze komt als geroepen aangezien er bij Delfstrahuizen nogal wat blessures zijn. Dit betekent een week extra rust wat zeker niet ongelegen komt. De selectie en staf hoopt iedereen zaterdag 5 mei weer te mogen verwelkomen als men op bezoek gaat bij het sterke FC Wolvega.