Delfstrahuizen pakt eerste 3-punter van het seizoen

16 oktober 2023 16:15

Na een moeizame en ongelukkige start van het seizoen heeft Delfstrahuizen afgelopen zaterdag eindelijk de eerste drie punten van het seizoen bij kunnen schrijven. In een prima eerste helft had de score alleen wat hoger uit moeten vallen. In de tweede helft lieten de withemden zeer moeizaam spel zien en mocht het van geluk spreken dat men de overwinning over de streep wist te trekken.

Dat Tollebeek een ‘jasje’ heeft uit gedaan t.o.v. vorig jaar is een feit. Er zijn nogal wat spelers gestopt. Daarnaast mocht Delfstrahuizen ook van geluk spreken dat spits Marijn Brandsema niet aanwezig was op Sportpark de Kampen. Echter, stond er met Willem Hulsebosch voorop nog een leuk en talentvolle ploeg waar Delfstrahuizen het niet makkelijk mee had.

Het eerste half uur was goed te noemen van Delfstrahuizen. Men liet de bal veelvuldig gaan en daar hadden de gasten het moeilijk mee. De eerste grote kans was voor Hendrik Roest die van dichtbij – middels zijn knie – de bal keihard richting de goal drukte. Het was echter de goalie van Tollebeek die katachtig wist te redden.

Echt grote mogelijkheden wisten de withemden overigens niet te creëren. Dan moet het een afstandsschot van Evert de Jong geweest zijn die twee metertjes naast de goal belandde. De aanvoerder mocht het echter even later weer proberen na een afgeslagen bal vanuit een corner. Deze knappe inzet werd echter goed gepareerd door de doelman van Tollebeek. Echter had laatstgenoemde geen antwoord op de rebound van Hendrik Roest: 1-0.

Na dit doelpunt zakte Delfstrahuizen helaas ver terug en liet men Tollebeek geloven dat er wat te halen viel deze middag. Men bracht elkaar veelvuldig in de problemen en dit resulteerde ook in de gelijkmaker. Het was echter de grensrechter van Delfstrahuizen die hier een stokje voor stak omdat een aanvaller hinderlijk buitenspel stond voordat deze knap werd binnen geschoten. Op een andere inzet wist Pieter de Ruyter zijn doel schoon te houden door in een 1 op 1 situatie knap redding te brengen.

In het eerste kwartier na rust was het simpelweg slecht wat Delfstrahuizen liet zien. Tollebeek kwam dan ook volledig terecht op 1-1. Het was de gevaarlijkste man aan Tollebeek zijde – Willem Hulsebosch – die knap soleerde en een dito pass had op Justin Visser. Laatstgenoemde maakte vervolgens geen fout oog in oog met de Ruyter. Niet vlak hierna kon Tollebeek zelfs op voorsprong komen. Een machtige uittrap van de doelman van Tollebeek zorgde er voor dat een aanvaller alleen op de goal af ging. Zoals vaker vandaag was ook nu de doelman van Delfstrahuizen de baas.

Na dit wapenfeit van Tollebeek ging Delfstrahuizen weer beter voetballen. Dit zorgde er voor dat Tollebeek ook achteruit werd gedrongen. En dit resulteerde – in tegenstelling tot eerdere wedstrijden – meteen in een doelpunt. Na een hele vlotte aanval via o.a. Albert van der Veen en Hendrik Roest kwam de bal bij Kean Bakker terecht. Zijn inzet leek houdbaar maar de goalie moest dit keer het antwoord schuldig blijven: 2-1.

Er was nog een lange weg te gaan voor Delfstrahuizen en het spel ging heen en weer. Het blijft voor de withemden lastig om een wedstrijd eens simpel over de streep te trekken en de score uit te breiden. Met name Ditmer Slump had hiervoor een gigantische kans. Na een goede steekbal van Evert de Jong ging Slump alleen op de doelman af maar in plaats van te schieten probeerde hij laatstgenoemde te passeren. Tollebeek probeerde het overigens nog wel in wat tegenstoten en was twee keer heel dichtbij. Het was echter de ingevallen Rick Koopman die als reddende engel op de lijn een sta in de weg bleek voor de gasten.

Na zo’n vijf minuten blessuretijd mocht Delfstrahuizen dan eindelijk de eerste drie punten bijschrijven. Laten we hopen dat dit vertrouwen geeft voor de komende weken. Zeker met het oog op dat spelers als Wisse Wieringa, Yoran Kortstra en Toni Bongaerts weer op de weg terug lijken na blessureleed. Dat zorgt er ook voor dat trainer Jongsma aanvallend wat meer smaken heeft om te kiezen. A.s. zaterdag zijn de withemden vrij i.v.m. beker/inhaal weekend. Komende donderdag wordt er geoefend bij oude bekende Top’63. Zaterdag 28 november wordt de competitie weer hervat in en tegen Ens.