Delfstrahuizen dient Creil-Bant eerste nederlaag in 2022 toe

17 mei 2022 11:15

Na een midweekse speelronde waar Delfstrahuizen zichzelf eindelijk weer eens beloonde met drie punten mocht men afgelopen zaterdag alweer aantreden. Wederom kwam er een sterke tegenstander op visite. De nieuwe nummer vier Creil-Bant is namelijk bezig met een opmerkelijke opmars dit jaar. Men had al 11 wedstrijden op rij al niet verloren. Delfstrahuizen liet zien vertrouwen te hebben opgedaan afgelopen dinsdag want het stuurde de polderbewoners voor het eerst dit jaar met 0 punten naar huis. Na een knappe eerste helft waarin men 2-0 voor kwam trok het na een vroege aansluitingstreffer in de tweede helft de overwinning over de streep.

Op het ontzettend harde en droge veld kwam Delfstrahuizen flitsend uit de startblokken. Het was na vier minuten al raak deze middag. Het was Ditmer Slump die de ‘vervangende’ doelman (de eerste doelman was geschorst) maar eens testte in de openingsfase. Laatstgenoemde had echter geen goed antwoord op het schot waardoor het voor Kean Bakker een koud kunstje was om de bal binnen te tikken. Dit doelpunt sterkte Delfstrahuizen dusdanig dat men de gasten op dat moment alle hoeken van het veld lieten zien. Creil-Bant had in de eerste helft niets in de melk te brokkelen. Dit veldoverwicht werd na zo’n twintig minuten spelen nog verder in de score uitgebreid. Aanvoerder Daley Slump werd knap van de bal gezet door Kean Bakker op de achterlijn. Creil-Bant schreeuwde moord en brand voor een overtreding maar de leidsman ging hier niet in mee. De rechtsbuiten speelde vervolgens Ditmer Slump in die zich knap vrij draaide. Laatstgenoemde zag Nick Berghout vervolgens niet over het hoofd die knap raak schoot. Dit zou tevens de ruststand zijn omdat Delfstrahuizen verzuimde om de beslissende treffer te maken.

Na rust kwam er een heel ander Creil-Bant uit de kleedkamer. Trainer Jonne Boonstra waarschuwde zijn manschappen in de rust al voor de bezoekers maar toch liet Delfstrahuizen men in de wedstrijd komen. Al na 5 minuten lag de bal achter doelman Robin Visser. Een kiezelharde vrije trap van Joost Beugels werd in de verre hoek geschoten. Hieropvolgend roken de gasten bloed. Met het opportunistische spel van Creil-Bant (waar men ook zo goed in is) maakte men het Delfstrahuizen behoorlijk lastig. Men was met name dichtbij de gelijkmaker door een kopbal van dichtbij. Keeper Robin Visser leek op het verkeerde been te staan maar door een wonderbaarlijke reflex wist hij erger te voorkomen. Aan de andere kant probeerde Delfstrahuizen door middel van counters de marge weer naar twee te brengen. De bij vlagen ongrijpbare Wisse Wierenga had hier voor de grootste kans, de linksbuiten kon alleen op de doelman af maar schoot wild over. Heel Creil-Bant dacht te kunnen juichen zo’n kwartier voor tijd nadat men de 2-2 binnenschoot. Een lange bal caramboleerde via Albert van der Veen bij zijn directe tegenstander. Deze schoot de bal vervolgens achter doelman Robin Visser. Deze aanvaller liep echter buitenspel waardoor het vlagsignaal van de grensrechter van Delfstrahuizen werd over genomen. Een klaagzang van de gasten tot gevolg die ook na de wedstrijd niet ophield. Iedereen die een zwart geel hart had hadden het voorzien op de grensrechter en scheidsrechter. Gezien de belangen kun je de frustratie voorstellen maar de manier waarop verdiend absoluut niet de schoonheidsprijs. Uiteindelijk wist Delfstrahuizen de belangrijke winst over de streep te trekken.

Net als de vorige editie dus wederom een behoorlijk heet potje. Toen kreeg Delfstrahuizen te weinig en had men de arbitrage niet mee. Nu had Creil-Bant – zeker gezien de tweede helft – meer verdiend. Het voelt voor de withemden echter wel als gerechtigheid. Door deze winstpartij stijgt Delfstrahuizen naar de vijfde plaats. Aanstaande zaterdag staat er weer een mooi affiche op het programma. Dan gaat de ploeg van trainer Jonne Boonstra op bezoek bij het altijd lastige Foarut.