Delfstrahuizen verliest ook van Franeker

9 mei 2022 17:45

Dat de ploeg van trainer Jonne Boonstra niet in de beste fase zit werd afgelopen zaterdag wederom duidelijk. Ondanks dat het prima mee kon komen stond er na afloop een geflatteerde 4-2 uitslag op het wedstrijdformulier. Delfstrahuizen kwam door een knappe kopbal van Ditmer Slump nog wel op een 0-1 voorsprong. Echter in het kwartier voor het rustsignaal ging het behoorlijk fout waardoor beide ploegen de thee op gingen zoeken met een 3-1 tussenstand. Na rust vielen er aan beide zijdes nog één goal.

Delfstrahuizen begon sterk aan het belangrijke duel. Het was uitblinker Wisse Wierenga die zijn tegenstander een lastige middag bezorgde. Hij leverde de bal panklaar op het hoofd van Ditmer Slump maar laatstgenoemde zag zijn inzet rakelings naast gaan. Niet veel later kwam er een zelfde recept. Wederom ging Wisse Wierenga langs zijn directe tegenstander. Dit keer wist Ditmer Slump zijn voorzet wel op waarde te schatten door de bal in het uiterste hoekje te koppen. Franeker had moeite om hier op dat moment iets tegenover te zetten doordat de gasten het veld erg klein hielden.

Dit veranderde echter na zo’n half uur. Nadat doelman Robin Visser al twee dotten van kansen had gepakt binnen twee seconden was het niet veel later wel raak. Een mooie boogbal kwam terecht bij Sander Hoekstra die de bal knap binnen wist te werken. Niet veel later was het diezelfde speler die een afgeslagen bal vanuit een hoekschop prachtig tegen de touwen schoot: 2-1. De koek was echter nog niet op voor de thuisploeg. Grensrechter Erik Berghout zag Marco de Groot over het hoofd. Geheel Delfstrahuizen stopte met meelopen omdat de spits minimaal 5 meter buitenspel stond. Ook de scheidsrechter had dit moeten zien maar liet ook doorspelen waardoor het een koud kunstje was om de bal binnen te werken. Bijna wist Delfstrahuizen nog de aansluitingstreffer te pakken. En wat voor één zou dat geweest zijn, Kean Bakker schoot vanaf de aftrap op het doel welke uiteen spatte op de lat.

Na rust was het zaak voor Delfstrahuizen om op zoek te gaan naar de aansluitingstreffer. Het had echter moeite om tot grote kansen te komen. Men was wel gevaarlijk maar beet uiteindelijk niet. Dit was echter wel het geval rond zo’n twintig minuten voor tijd. Kean Bakker zag zijn inzet – volgens de leidsman – van de lijn gehaald worden. Het leek er echter verdacht veel op dat deze bal wel de doellijn was gepaseerd. Met nog zo’n tien minuten voor tijd wist Franeker de bevrijdende 4-1 te maken. Deze hing ook al een tijdje in de lucht toen de krachten wegvloeiden bij de gasten. Het slotakkoord was echter voor Wisse Wierenga die de bal mee kreeg van de ingevallen Leon Brandsma. De linksbuiten was zijn tegenstander te snel af en twijfelde niet. Zijn inzet vloog prachtig hoog in het doel: 4-2.

Wederom dus een nederlaag voor Delfstrahuizen. Het heeft ook een behoorlijk lastig programma gehad maar men heeft een hele mooie uitgangspositie in de laatste weken volledig weggegeven. Het is nu zaak om de laatste vijf wedstrijden van het seizoen nog goed af te sluiten om niet helemaal een zuur gevoel aan deze competitie-jaargang over te houden.