Delfstrahuizen langs Franeker in wedstrijd met twee gezichten

3 oktober 2021 15:15

Na een vervelende seizoensopening heeft Delfstrahuizen zich afgelopen zaterdag uitstekent herpakt. Net als de vorige confrontatie had deze wedstrijd twee gezichten. In de eerste helft hadden de bezoekers het betere van het spel ware het niet dat deze rollen in de tweede helft omgeraaid waren. De bezoekers kwamen dan ook terecht op voorsprong na een kwartier spelen. Op slag van rust kwam Delfstrahuizen op gelijke hoogte. In de tweede helft wisten de withemden het overwicht eenmaal uit te drukken in de score. Franeker scoorde niet meer: 2-1.

De ploeg van Jonne Boonstra moest zich deze week weer opladen nadat men vorige week vreselijk bestolen was tegen Creil Bant. Het is dan niet een fijne gedachte dat een goede ploeg als Franeker dan op bezoek komt. Dit bleek ook in de beginfase. De gasten hadden in de eerste twintig minuten verreweg het betere van het spel. De thuisploeg kwam continue een man tekort en men werd van het ‘kastje naar de muur’ gespeeld. Nadat de ploeg van oud trainer Patrick de Jong al een aantal kansen had gemist was het in de zestiende minuut wel raak. Balverlies op het middenveld van Evert de Jong werd weergaloos afgestraft door Sander Hoekstra. Laatstgenoemde stiftte de bal prachtig over doelman Robin Visser heen van zo’n twintig meter afstand.

Pas na een half uur spelen kwam de thuisploeg iets beter in de wedstrijd zonder van een overwicht te spreken. Het was dat de storm van Franeker iets ging liggen. Dit zorgde er echter wel voor dat Delfstrahuizen iets meer kon laten zien zonder echt tot grote kansen te komen. Het thuispubliek verwachtte eigenlijk wel dat hun ploeg met een achterstand de rust in zou gaan. Hier stak Yoran Kortstra echter een stokje voor. Een werkelijk weergaloze knal van zo’n 25 meter vloog schitterend in de verre bovenhoek. Een geweldige opsteker voor de thuisploeg die daarmee toch met een enigszins goed gevoel aan de thee kon.

Net als de vorige confrontatie tussen beide ploegen was ook dit keer de tweede helft voor Delfstrahuizen. In de rust viel – de van een blessure teruggekeerde – Eize Slump in voor Hindrik Hof. Arjan Wever werd van het middenveld gehaald en stond weer op zijn vaste rechtsbackpositie. Deze omzetting, maar ook de tactische bespreking in de rust zorgde ervoor dat Delfstrahuizen veel beter uit de kleedkamer kwam. Het eerste kwartier na rust werd Franeker dan ook diep naar achteren gedrukt. Na een uur spelen kwamen de withemden dan ook op voorsprong. Eize Slump zag de meegelopen rechtsback Arjan Wever niet over het hoofd. Zijn puntgave voorzet bereikte Kean Bakker die vervolgens zijn inzet via de doelman in het net zag belanden.

Na deze treffer probeerde Delfstrahuizen door te drukken om zodoende de beslissende treffer te maken. Vaak ontbrak het net aan dat beetje geluk of precisie om dit ook daadwerkelijk in de score uit te drukken. Ditmer Slump was daar nog het dichtst bij. Zijn neef Eize Slump werd weggestuurd door Yoran Kortstra. Eerstgenoemde legde de bal knap terug waarop Ditmer Slump kon afdrukken. Zijn inzet ging echter recht op de doelman af. Uiteindelijk blijft dit altijd een gevaarlijke tussenstand. Dit bleek ook wel in de slotfase van het duel waar Delfstrahuizen nog twee maal goed weg kwam. Robin Visser wist een inzet van de gevaarlijke nummer 11 nog net met zijn voet te pareren. Niet veel later kwam men ook nog een keer 1 op 1 met doelman Robin Visser. Deze slappe inzet was uiteindelijk ook een prooi voor de doelman.

In de absolute slotfase kwam er nog wat consternatie. De uitstekende spits van Franeker Marco de Groot ging het duel aan met de ingevallen Jelle Vaartjes. Eerstgenoemde was zijn frustratie echter niet meer de baas en trapte schandalig na. De uitstekende leidsman kende volledig terecht een rode kaart. Niet veel later floot de scheidsrechter voor het laatst waardoor Delfstrahuizen zeer welkome 3 punten bij mocht schrijven.

Volgende week gaat men op bezoek bij HJSC waar men het traditioneel lastig heeft.