Delfstrahuizen laat in seizoensopening geen spaan heel van WPB

20 september 2020 20:30

Na een wisselvallige voorbereiding liet Delfstrahuizen er in de seizoensopening geen twijfel over wie met drie punten zou ‘starten’. De equipe van Gerben Visser kwam furieus uit de startblokken. De gasten hadden hier duidelijk niet op gerekend want men werd volledig overrompeld. Het stond binnen 25 minuten al 3-0. Men had voor rust zelfs nog op een 4-0 voorsprong kunnen komen ware het niet dat Jorrit Visser zijn tweede strafschop miste. Na rust hadden de withemden het moeilijker. Echter kwam men op een 4-0 voorsprong waar de wedstrijd vervolgens even tijdelijk werd onderbroken. Na de hervatting liep men zelfs nog uit naar 6-0.

Al na zes minuten lag de eerste bal in het net. Een werkelijk schitterende aanval werd binnen getikt door Nick Berghout. Het was Evert de Jong die via een knappe steekbal de verdediging van WPB te kijk zette, Arjan Wever wist uiteindelijk Nick Berghout te bereiken voor wie het vervolgens een koud kunstje was. In deze openingsfase kwam WPB maar niet van eigen helft af. Dit resulteerde na elf minuten ook al in de 2-0. Yoran Kortstra stuurde Evert de Jong via een prachtig hakje alleen op doelman Rijpkema. De aanvoerder zag vervolgens de meegelopen Albert van der Veen niet over het hoofd. Laatstgenoemde kon vervolgens simpel binnen tikken.

Ook na deze treffer bleef Delfstrahuizen onverbiddelijk voor een matig WPB. Het werd na vijfentwintig minuten zelfs 3-0. Albert van der Veen werd in de zestien meter tegen het gras gewerkt. Centrale verdediger Jorrit Visser schoot de strafschop koeltjes binnen. Niet veel later mocht Visser dit kunstje nog een keer dunnetjes over doen. Yoran Kortstra werd op de hoek van de zestien meter gevloerd door zijn directe tegenstander. Dit cadeautje wist Jorrit Visser echter niet uit te pakken. Doelman Rijpkema was de baas in deze één tegen één situatie. Pas na een half uur kon WPB een beetje uit de dadendrang van Delfstrahuizen komen. Men wist uit naam van Richard Hamstra ook een kans te creëren. De linksbuiten sneed naar binnen en schoot richting de benedenhoek. Deze werd echter katachtig door doelman Robin Visser uit de hoek getikt.

Na rust ontstond er een ander spelbeeld. Delfstrahuizen kon de goede lijn van de eerste helft niet door trekken. Het spel was onzorgvuldig en men ging meer met lange ballen spelen. Dit speelt het fysiek sterkere Waterpoort Boys natuurlijk in de kaart. Hierbij kwamen de withemden eenmaal goed weg. Een inzet belandde uiteindelijk op de paal waarna Jorrit Visser de bal over de achterlijn kon koppen. Op dit gevaarlijke moment na wist men niet al te veel kansen te creëren. De vele corners leverden weinig op voor de Snekers.

In een tegenstoot wist Delfstrahuizen wel het net te vinden. Via een knappe steekpass door Eize Slump werd Albert van der Veen bereikt. Laatstgenoemde schoot de bal knap over doelman Rijpkema heen. Dit was echter aanleiding tot een ‘tijdelijke’ onderbreking. De scheidsrechter liet de grensrechter van WPB namelijk voor de derde keer staan wegens vermeend buitenspel. Helaas zag deze grensrechter bijna overal buitenspel in dus er viel zeker wel wat te zeggen voor de leidsman zijn keuzes. De gasten konden zich echter maar moeilijk vinden in zijn keuzes waardoor scheidsrechter Bakker de kleedkamer opzocht. Na wat oponthoud en een gesprek met beide aanvoerders werd de wedstrijd na zo’n tien minuten weer hervat.

Deze onderbreking had Delfstrahuizen juist goed gedaan. Het wist – net als in de eerste helft – WPB volledig te overklassen. Dit werd ook nog maar eens in de score uitgedrukt. Het vijfde doelpunt kwam op naam van de goed invallende Wisse Wieringa. Een knappe solo vanaf de linkerkant belandde uiteindelijk bij Kean Bakker. De inzet van Bakker kon nog worden gepareerd maar doelman Rijpkema had vervolgens geen antwoord op de rebound van Wisse Wieringa. Dit betekende het eerste doelpunt voor het 17-jarige talent in de hoofdmacht van Delfstrahuizen.

De koek was echter nog niet op voor de withemden. Men wist het talrijk gekomen publiek namelijk nog te trakteren op een zesde doelpunt. Kean Bakker wist vanaf de achterlijn Evert de Jong te bereiken. De aanvoerder had daarbij de bal in een nagenoeg leeg goal kunnen schieten ware het niet dat Toni Bongaerts er nog beter voor stond. De ingevallen aanvaller kon vervolgens simpel binnen tikken. Nog voordat de 90e minuut op het scorebord stond – zelfs na een onderbreking van zo’n tien minuten – floot de scheidsrechter voor het laatst. Hiermee wist Delfstrahuizen een zeer eenvoudige overwining te boeken op wat vooraf een zware dobber moest zijn.

Volgende week reist Delfstrahuizen af naar de polder waar men in en tegen Tollebeek zal spelen. Deze ploeg heeft nog wat goed te maken tegen de withemden gezien de 2-6 uitslag van vorig jaar. Hiervoor had men zaterdag al wel een goede generale afgelegd. De polderbewoners wisten namelijk met een klinkende 0-5 overwinning op De Walde ook te beginnen met een goede seizoensopening.