Delfstrahuizen vergeet zichzelf te belonen

13 september 2023 10:00

Na een aantal oefenwedstrijden en één bekerwedstrijd mocht Delfstrahuizen eindelijk aantreden op het eigen Sportpark de Kampen. Het beloofde een pittige wedstrijd te worden aangezien – het naar de 4e klas gedegradeerde – Oeverzwaluwen op bezoek kwam. En dit bleek ook waarheid te worden. De gasten gingen uiteindelijk met een 1-2 overwinning naar huis. Terecht was dit overigens niet. De withemden hadden het aan zichzelf te wijten dat men de kansen maar niet wist af te ronden. De Sweltsjes waren aan de andere kant uiterst efficiënt en ging met drie punten naar huis.

Delfstrahuizen leek er geen gras over te willen laten groeien deze middag. Men ging furieus van start en zette de gasten met de rug tegen de muur. Al in de eerste minuut had de ploeg van Klaas Jongsma zichzelf al kunnen belonen. Ditmer Slump legde de bal terug op de ingelopen middenvelder Evert de Jong maar laatstgenoemde schoot over. Dit was zeker niet het laatste wapenfeit van Delfstrahuizen maar in een spaarzame tegenstoot en niet adequaat ingrijpen van de defensie wisten de gasten te profiteren: 0-1.

Ook in het verdere vervolg bleef Delfstrahuizen de gevaarlijkste ploeg maar wederom liet men zich te gemakkelijk in de luren leggen achterin. Een vrijwel identiek doelpunt als gevolg had hetzelfde resultaat als gevolg: 0-2. Gelukkig kregen de withemden even later wel loon naar werken. Hier had men echter wel hulp van de scheidsrechter voor nodig. Onterecht was dit overigens niet. Een handsbal leed uiteindelijk tot een strafschop. Dit buitenkansje liet Jorrit Visser zich niet ontnemen waardoor hij de aansluitingstreffer noteerde.

In het tweede bedrijf kreeg Delfstrahuizen de opdracht om door te voetballen zoals men de gehele eerste helft had gedaan. En dit knoopte men dan ook goed in hun oren. De Sweltsjes kwamen nauwelijks van eigen helft en het was de één na de andere aanval richting de uitstekende doelman. Routinier Albert van der Veen was als eerste gevaarlijk met een afgeslagen bal die op de paal werd geschoten. Ook Ditmer Slump kreeg een dot van een kans nadat de bal knap werd teruggelegd op de achterlijn. Een volley van Jorrit Visser vlak buiten de zestien meter had ook een beter lot verdiend maar wederom resulteerde dit niet in een doelpunt.

De gastheren bleven maar met krachten smijten en ook een aantal aanvallende wissels lieten zich duidelijk gelden. In de slotfase was het wederom Ditmer Slump die dichtbij de gelijkmaker was. Volledig vrijstaand op zo’n vijf meter afstand was de doelman ook dit keer de baas. Het laatste wapenfeit – in de allerlaatste seconde – kwam van de voet van de ingevallen Arjan de Ruyter. Steffen Mulder wist op de achterlijn middels een prachtige actie de spits te bereiken. Echter werd de doelman dit maal geholpen door een verdediger. Met dit laatste wapenfeit kon Oeverzwaluwen opgelucht ademhalen.

Een gestolen overwinning dus voor de sympathieke gasten. Hiermee lijkt het bekertoernooi ten einde voor Delfstrahuizen aangezien de Sweltsjes nu op zes punten staan. In theorie zou het nog kunnen maar dan moet Heeg a.s. zaterdag winnen van Oeverzwaluwen. Vervolgens zou Delfstrahuizen dan een dikke overwinning moeten boeken op Bakhuizen tijdens de feestweek.

Bron: KNVB